A beszerzés megszállottai

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

11 mondat, amit biztosan nem akarsz hallani a beosztottaidtól

2014. június 12. 06:15 - n_eszter

Hogyan ne akarjunk bevágódni a főnöknél

 

Az életben az a szép, hogy az éremnek mindig két oldala van. Az előző bejegyzés a vezetők kommunikációs hiányosságairól elég nagy port kavart. Úgy látszik többen érintve érezték magukat az ügyben vezetői oldalról. Az ő megnyugtatásukra és a való élet példáira alapozva álljon itt tehát az érem másik oldala. 

Tény, hogy nem csak a vezetők között vannak olyanok, akik nem épp mesterei a szavaknak, és nem erősségük a pozitív hozzáállás, a hatékony munkavégzés és az együttműködésre törekvés.

Ha te nem szeretnél ilyen beosztott lenni, lehetőleg kerüld a következő mondatokat, ha a feletteseddel beszélsz, főleg, ha szeretnél még egy darabig az adott munkahelyen dolgozni.

employee.jpg

1, Megpróbálom, de..

Azért tettem az elejére, mert szerintem rosszabb, mint a 2-es pont. Aki ezzel kezdi a mondatot, biztos, hogy már le is gyártott magának 10-15 kifogást, hogy mit is fog mondani, amikor  az eredmények helyett azt kell mondania, hogy nem csinálta meg, amit kértünk tőle. Valahogy a kifogások gyártása mindig gyorsabb, mint a megoldásoké. Ki érti ezt..

A másik probléma ezzel, a válasszal, hogy ebből aztán ember legyen a talpán, aki eldönti, hogy akkor most számítson-e a kész feladatra, vagy jobb, ha rögtön keres rá valaki mást, hogy elkerülje a felesleges időpocsékolást.

2, Ezt nem lehet megcsinálni, mert..

Az első pont munkavállalói oldalról kicsit bátrabb változata, mert eleve borítékolható a konfliktus, ha a vezető nem jól kezeli. Talán egyértelmű, hogy a "Márpedig megcsinálod!" és társai biztosan nem vezetnek eredményre. 

Ilyenkor célszerű inkább a gyökérokot megkeresni. Még az is lehet, hogy értelmes és a megoldás szempontjából hasznos információhoz jutunk. 

Azok a munkatársak pedig, akik valódi problémával szembesülnek és nem csak a munkaundor dominál náluk, jobb, ha a nem lehet helyett, inkább azzal kezdik, hogy mi a valódi akadály és mit javasolnak ennek megoldására.

3, Lejárt a munkaidőm

Ma nagyon kevés az a munkahely, ahol ez számít valamit. Ezen persze lehet háborogni, de attól még tény marad. Bizonyos szintű rugalmasságra a munkatársak oldaláról is szükség van, sokszor a gördülékeny munkamenet érdekében.

Ezen kívül nem tűnik tőle az ember túlságosan elkötelezettnek a munkaadója felé.

4, Ez nem az én dolgom

A legtöbb munkaköri leírásban manapság már szerepel egy joker mondat:

Feladatkörei: X, Y, Z és minden más, amivel a felettese megbízza. Szerintem most nézd meg a sajátodat, hogy benne van-e. Nekem eddig még mindegyikben szerepelt.

Ha esetleg nincs munkaköri leírásod, akkor meg főleg nincs mire hivatkoznod.

5, De ez eddig is jó volt így..

Nem tudom, ki hogy van vele, de nekem ez volt mindig a halálom. Csak egyetlen dolog biztos az adókon kívül, hogy minden változik. Ami tegnap még jó volt, ma már elavult lehet. Nem azt kell nézni, hogy eddig hogy volt, hanem, hogy mostantól hogyan lehet jobb.

6, Nem biztos, hogy lesz rá időm

Mit kezdjen ezzel egy vezető? Feladat van? Kiosztottam? Meg kell csinálni! Pont.

Persze, ha valaki valóban olyan vezető, aki ismeri az embereit és tudja mivel töltik a munkaidejüket, jó eséllyel tudni fogja, mi fér még bele az idejükbe és mi nem.

Munkavállalóként pedig ehelyett célszerűbb határidő módosítást javasolni értelmes tényekkel alátámasztva. Értelmes érvek esetén, értelmes vezető talál megoldást a problémára. Ha mást nem, egy másik feladat határidejét módosítja, hogy ez beleférjen.

7, Tudom, hogy tegnap kellett volna leadni a jelentést, de nem mondtad el pontosan mit tegyek.

Na de miért csak most mondod, ha nem volt világos, amit elmondtam? Néma gyereknek az anyja sem érti a szavát. Esetleg nem azért, mert nem a feladat nem volt világos, csak épp nem volt kedved megcsinálni?

8, Ha nem emeled meg a fizetésem, nem csinálom meg

Egy biztos. Nem ez a legjobb módja a fizetésemelés kérésének. Olyat meg még a világ nem látott, hogy teljesítmény nélkül emeljék valakinek a fizetést. Legalábbis profit orientált cégeknél nem túl valószínű. Béremelést kérni egészen másképp kell. Ha meg csak szurka piszkának és főnök bosszantásnak szántad, ahhoz túl gyenge.

A feladatot majd megcsinálja más, te meg kereshetsz másik állást, de legalábbis tuti, hogy nem emelik a béred még akkor sem, ha mindenki másnak emelik.

9, Főnök, döntsd el Te, hogy mi legyen, végülis Te vagy a Főnök.

Minden munkakörnek és minden munkavállalónak megvan a maga felelősségi köre. A Vezetőké nem az, hogy a beosztottaik döntsék el, hogy miről és mikor kell dönteniük.

Az a vezető, aki hatékony csapatot szeretne, egyébként is elvárja, hogy a csapatának tagjai miután felvázolták a lehetséges verziókat, javaslatot tegyenek arra, hogy ők melyiket választanák és miért. A vezető meg majd dönt, ha épp jónak látja és amikor jónak látja. Könnyen lehet, hogy az ő prioritási listájában sokkal fontosabb feladatok vannak, amikről a munkavállalónak fogalma sincs, és persze nem is kell, hogy legyen. Ezért vezető az egyik és beosztott a másik.

10, Nem segítek Kis Pistának, mert..

Óvoda 1. Azt hinné az ember, hogy ilyen csak az oviban van, amikor az egyik gyerek nem akar a másik mellé ülni vagy állni a sorban, mert az egyszer csúnyán nézett rá. 

Hát nem. Azt tapasztaltam, hogy a vezetők munkaidejének legalább harmada azzal megy el, hogy az emberiek lelkét ápolják, és a közöttük levő konfliktusokból adódó óvodás szintű panaszokat hallgatják.

11, Tudom Főnök, hogy nem szereted a pletykákat, de pont tegnap hallottam, hogy...

Óvoda 2. Még mindig vannak olyan munkatársak, akik azt hiszik, hogy ha a másikról pletykálnak, akkor bemárthatják a vezetőnél és így előnyre tehenek szert a másik emberrel szemben. Ez csak olyan kisebb vállalatoknál működik, ahol nem az eredmények beszélnek. Ez az egyik ok, amiért szükség van a hatékonyságot mérő statisztikákra munkatársi szinten is. Ott nincs mellébeszélés, nincs susmus. 

A szomorú az, hogy általában azok az emberek folyamodnak ehhez a módszerhez, akik maguk nem épp a leghatékonyabban végzik a dolgukat.

 

A pro és kontra 11 pont alapján azt hiszem nyugodtan levonhatjuk azt  a következtetést, hogy sem vezetőnek sem beosztottnak lenni nem egyszerű. Már hallom is ahogy néhányak kezdik ütni a billentyűzetet, hogy "megdicsérjenek" ezért a roppant intelligens megállapításért. De kérdezem én! Ha ez olyan egyértelmű és világos, akkor miért nem működünk inkább együtt, ahelyett, hogy a másik oldalt szapuljuk?  Nem jutnánk egy icipicit előbbre? Szerinted?

 

Ha tetszett, oszd meg az ismerőseiddel a bejegyzést, és csatlakozz hozzánk a facebookon a lenti linkre kattintva! Köszönöm, hogy velem tartottál ennél a jubileumi 50. cikknél is!

Németh Eszter

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

www.hatekonybeszerzes.hu

www.ertekesido.hu

www.ertekesido.dxn.hu

Tanuld meg a kkv-k számára is hasznos beszerzési folyamat fortélyait, hogy ne szivárogjon el a pénz a számládról!

 

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://megszallott-beszerzok.blog.hu/api/trackback/id/tr586296327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

decoati 2014.06.12. 16:04:13

Ahogy azt egy ismerős cégvezető mondta: "kétféle munkavállaló van, az egyik azon gondolkozik hogyan lehet megoldani, a másik azon, hogyan nem. A második fajtától meg kell szabadulni."
Másfelől a vezetés általában hajlamos az "oldd meg a lehetetlent, holnaptól benne lesz a munkaköri leírásodban" mentalitásra, de ez egy bizonyos "kiszipolyozási mutatón" túl (főleg ha nincs érte cukorka) a visszájára üt.

azarcakimeghúzottegymarslakót 2014.06.13. 09:18:00

Azért a másik oldalról megközelítve ez így nem biztos, hogy megállja a helyét teljes mértékben. Vegyük például azt az esetet, ami nálunk van. A főnök kb két emberben bízik meg, ezért ők csinálnak mindent, amíg a többiek neteznek meg kávézgatnak-cigizgetnek. És ez nem csak nálunk van így, hanem sok helyen. Ahol pl. a sok csókos hülyére unja magát, mellette meg a másik hülyére dolgozza magát feleannyi fizetésért. És ilyen szituban sajnos már előfordul a fenti kijelentések nagyrésze... Tudom, az ilyen helyről lépni kell, de azért ugye ez sem igazán így működik a mai világban. :)

DFK 2014.06.13. 09:18:22

A 3. pontot csak akkor kifogásolhatod, ha a plusz munkáért pluszt kap a dolgozó (ledolgozhatja, kifizeted). Azt senki se várja, hogy napi 1-2 órákat ingyen túlórázzanak a dolgozók.

Daemonette 2014.06.13. 09:18:55

Ez a "Feladatkörei: X, Y, Z és minden más, amivel a felettese megbízza" dolog a legnagyobb bullshit, ha a főnök ezzel állna elém arcon röhögném. Már évekkel ezelőtt (kb. 8 évvel ezelőtt - emlékszem külön munkaszerződést kellett módosítanom emiatt) rögzítették mind jogalkotói mind bírói szinten, hogy ilyet nem lehet beleírni egy munkaszerződésbe. Aki ilyet aláír az persze hülye, de attól még ilyen kitételt nem lehet alkalmazni. Mert olyan jó dolgok származhatnak belőle, hogy pl. te egy referens vagy a HR-osztályon, de most menj le Szegedre lóháton és hozz egy zsák szöget.

NemNick 2014.06.13. 09:19:45

Nem azt mondom, hogy nem relevánsak a felsoroltak itt - csak azt, hogy ha valaki főnökként ezt így kezeli, mint ahogy te leírtad, akkor az szimplán nem alkalmas főnöknek.
Konkrétan egy technokrata, erőszakos b@rom.
Sokat mondó ez a mondat: "Azt tapasztaltam, hogy a vezetők munkaidejének legalább harmada a azzal meg el, hogy az emberiek lelkét ápolják, és a közöttük levő konfliktusokból adódó óvodás szintű panaszokat hallgatják."
Pontosan. Nem X db zoknikötőgépre felügyelsz valahol, hanem emberekre.
Az emberek nem gépek, plusz, sokkal rosszabb egy tessék lássék, lóhalálában, vagy fogalmatlanul elvégzett feladat, amit később aztán javítani kell, mint egy olyan, amit megfelelő eligazítás és erőforrások birtokában csináltak meg. Lehetőleg kompetens emberek...

Ja, van pár év vezetési tapasztalatom, mielőtt...

Flúgatlan 2014.06.13. 10:58:56

A felsorolás legtöbb tagja nem értelmezhető függetlenül a körülményektől.

Pl. "Lejárt a munkaidőm": Ha időre kell az alkalmazottnak mennie valahova, pl. gyerekért az óvodába? Ha rendszeresen nem fizetik ki még közvetve se a túlóráért? .... Sok eset van, amikor ez a mondat jogos, és ha a főnök ezt nem érti meg, akkor egy rabszolgahajcsár. Nem jó az, hogy a cikk úgy állítja be, mintha így általában nem lenne illő ilyet mondani. Persze, van olyan is, amikor elvárható egy kis túlóra és ha erre valaki nem hajlandó, akkor tényleg rossz munkaerő.

Vagy "Ezt nem lehet megcsinálni, mert..." De hát ha neki van szakértleme a területhez, akkor inkább mondja meg, hogy a főnök ötlete rossz, mint egy hülye helyzetbe csússzunk bele. Ha egy szakértő ember ezt megalapozottan mondja, akkor a céget óvja meg egy nagy hibától, egy kényszerhelyzetbe való kerüléstől. Van, amit tényleg nem lehet megcsinálni. Persze, akkor egy jó beosztott pontosan meg is magyarázza és ad alternatív megoldást, de én a beosztottaimtól elvárom, hogy ha rossz egy terv, akkor mondják meg nyíltan, de érvekkel alátámasztva. A másik oldal: a notórius, lusta emberek ezt a mondatot a kelleténél gyakrabban használják, akkor tényleg nem jó.

De több példát is lehetne írni a cikkből: a körülmények függvényében ezek akár teljesen jogos visszaszólások lehetnek, amit, ha vaéóban jogos, akkor egy normális főnök pozitívan értékel. Hisz ez normál esetben a beosztott-főnök kommunikáció része.

Fluoro 2014.06.13. 10:59:07

Én még egyet szoktam hallani:
Rendben, megcsinálom, ha el nem felejtem!

Másrészt viszont a kizsigerelő főnökök ellen muszáj védekezni, mert hangyának néznek minket, nem embernek...

n_eszter 2014.06.13. 11:06:37

Köszi mindenkinek a hozzászólást!

Sok igazság van abban amit írtok. Természetesen minden mondatot az adott szöveg környezetben kell értelmezni. Vannak olyan esetek, amikor ezek akár jogosak is lehetnének.

A 2 cikk a pro és kontra érvekkel arra világít rá, hogy nem tárgyakkal van dolgunk a munkahelyen, sem főnökként, sem beosztottként. A főnöknek és a beosztottnak is lehet rossz napja, lehet igaza és lehet alkalmatlan a feladatára.

Ha mindkét fél emberként tekint a másikra nem biorobotként vagy valami megközelíthetetlennek tűnő felsőbbrendű lényként, akihez szólni sem szabad, akkor sokkal nagyobb a a valószínűsége, hogy együtt hatékonyan, eredményeket érjenek el.

Vannak alkalmazottak, akik erre alkalmasak és vannak akik nem. De ugyanez igaz a vezetőkre is.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.06.13. 13:40:47

@decoati: "A második fajtától meg kell szabadulni."
A második fajtából több van...

@Flúgatlan: Ha valahova siet a beosztott, akkor mondja azt, hogy hova megy, ne a munkaidőt magyarázza, mert akkor a következő 10 másodpercet meghaladó késésnél a főnök is a munkaidőről papol majd...
A "nem lehet megcsinálni" példájánál egy értelmes beosztott többnyire tud egy alternatív megoldási módot mutatni, mert megérti, hogy mi lenne a feladat célja.

2014.06.13. 13:41:09

!-es pontban a "Feladatkörei: X, Y, Z és minden más, amivel a felettese megbízza." mondathoz fűzném hozzá a következőket.
Tapasztalatból mondom, hogy munkaügyi per esetén régen rossz annak a munkaadónak, aki ezt a Jolly-Joker mondatot befűzi az alkalmazott kötelességei közé, ugyanis ilyen nincs, hogy amivel a felettes megbízza. Értelemszerűen balgaság a dolog, hiszen ha valakit ki akarok főnökként rúgni, azt mondom, hogy csinálj egy tripla szaltót, vagy borotváld le Matild néni bajuszát.
Ugye-ugye-ugye? És bizony ezzel érvelt a bíró is!

2014.06.13. 13:41:18

@Daemonette: @NemNick: Egyetértek.
Hozzáteszem, én 22 éve "jutalomfalatokkal" fegyelmezek, és igenis működik!

efi 2014.06.13. 13:41:28

"Lejárt a munkaidőm"
Igen, lejárt. Ha egy feladat a munkaidő vége előtt 1 perccel derül ki és azonnal kész kell lennie, akkot ott valaki nagyon alkalmatlan a feladatára. És nem a munkavállaló. A főnöke, az ő főnöke vagy az egész rendszer.

stoppos76 2014.06.13. 13:42:09

Valahogy ez jutott eszembe:

www.youtube.com/watch?v=BKorP55Aqvg

A 3-as ponthoz ilyenkor még érdemes hozzátenni, hogy be is kaphatod.

2014.06.13. 14:46:26

"Csak egyetlen dolog biztos az adókon kívül, hogy minden változik. " Azok is változnak. Az eredeti: Two thigs are sure: death and taxes, azaz, ezzel a két dologgal, előbb-utóbb mindenki szembesülni fog.

2014.06.13. 14:46:41

@NemNick: Viszont, ha egy munkahelyen alapvetően tisztességes és professzionális a légkör, tisztességesek a viszonyok, nincs kivételezgetés, bratyizás, fúrás stb. akkor senki lelkét nem kell ápolgatni.

teddybear01 2014.06.13. 16:12:06

11. "Te vagy a legképzetlenebb, szakmailag a legrosszabb főnök, akivel eddig kénytelen voltam együtt dolgozni. Kérlek gondoskodj a felmondó papírom elkészítéséről!"

Én voltam kénytelen egy esetben elmondani, mert még a minimálisan szükséges munkaszervezés és lepapírozás sem működött a cégnél. Viszont minden nap végén megkaptuk a letolást a tévesen elvégzett, vagy nem végzett munkáért, amiért mindig mi voltunk a felelősök.

A cég két hónap múltán bedőlt...

pushup 2014.06.13. 17:03:07

3. bizonyos szintű rugalmasság ... aham. hogy hány helyen tapasztaltam már, hogy 9-15-ig basszuk a rezet, alibizünk, cigi-kávé, aztán 16:20-túl kezdenek bezuhanni az e-mailek, hogy mi mindent kéne még ma, de sürgősen megcsinálni. ehhez persze nem kell főnöknek lenni. elég, ha nem vár otthon asszony, pasi, gyerek. de utálom az ilyeneket

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.06.13. 19:08:39

lejárt a munkaidőm...

Igen, lejárt, de nem csak az enyém, hanem általában mindenkié.

Olyan dolgot már nem nagyon lehet elintézni a mit más céggel/hivatallal/partnerrel kell koóperációban, mert ott is lejárt a munkaidő.

Ha meg olyan feladat amit egyedül kell elvégezzek akkor az nem lehet olyan fontos, hogy ne lehessen 8-10 óra munkaidő alatt elvégezni.

Ha utána találja ki valaki akkor vele van a gond, nem velem, hogy közlöm, hogy vége a munkaidőnek.

MEDVE1978 2014.06.13. 19:09:44

Voltam eleget beosztott, most középvezető vagyok. A 10-es pont és az emberek lelkének ápolgatása szerintem a vezetői feladatok közé tartozik, ha valaki jó vezető szeretne lenni. Ugyanezt gondolom arról, hogy ismerd az embereid magánviszonyait, legalább felállás vagy említésszinten (családos, gyereke van, párkapcsolatban él, szingli stb.), mert csak így tudod megállapítani, hogy mit várhatsz el tőle. Persze ez nem azt jelenti, hogy engedni kell az egyiknek a kevesebb munkát, mint a másiknak. CSak azt, hogy ha mondjuk kis gyereke miatt el kell egyszer korábban mennie, akkor engedd el úgy, hogy másnap ledolgozza stb.
A 9-ik pont nagyon sokat elmond egy cégről. Nekem volt olyan problémám, hogy a vezetőm nem fogadta meg a javaslatomat, ellenkezőt döntött, amelynek a pénzügyi következménye csaknem a cég bedőlése lett. Sőt olyan is volt, amiben nem volt hajlandó döntést hozni, visszadobva az én szintemre a feladatot. Ha vezetőként döntési kompetencia problémával találkozom, akkor általában megpróbálok univerzális megoldást találni (az ilyen esetekben dönthetsz te, ezen és ezen szabályok szerint). Ha nem lehet ilyen univerzális szabályt találni és a dolog az én döntésemet igényli, akkor meghozom azt.

Macropus Rufus 2014.06.13. 19:11:01

túlórával kapcsolatosan: van egy törvény ami az idevontkozó dolgokat szábályozza.
Miért várja el a munkáltató a beosztottól, hogy rugalmas legyen, ha ez a rugalmasság a beosztott szabadidejéből megy el ingyé'?
Mert sztem senkinem nem lenne gond a rugalmasság, ha a másik oldalról méltányolnák ezt.

Én speciel 9 órát dolgozom + 1-2 attól függ. Én nem vagyok releváns arc, mert én nekem a munkám a hobbim is, tehát pont leszarom, hogy most 12 órát ülök a gép elött vagy csak 5-öt. (tovább ha hazamegyek otthon folytatom, szóval sájszegál)De ahhol van család, ott a munkáltató is mérlegelhetne, hogy ki szivat. Mert ha nincs többlet zsé, akkor ez bizony szivatás.

Egy németnek próbáld eladni azt, hogy munka idő után dolgozzon ingyé'
Tudom mit beszélek, nagyon sokat doglozom velük. 17:00 és a lant letéve, akkor is ha nincs kész a meló. Meg vár az. Bár az is igaz, hogy én bajorokkal dolgozom együtt, azok meg nem az a tipikus német mentalítású arcok :)

Egyébként is sok ember bevállalná a túlórát ha megfizetnék. De az nem megy, hogy a munkavállaló legyen lojális a céghez, ez utóbbi meg arcon köpi.

paperboy 2014.06.13. 19:12:13

azert ezt a megbizza mondatot is lehet ugy irni, hogy ne lehessen belekotni. A peldamodat nyilvan banalis hiba. De ki lehet kotni, hogy a feladat szakmailag legyen releváns, szakmailag indokolt, es a munkavállaló nemére, korára, állapotára és képességeire tekintettel kell legyen. filigran 40 kilos novel nem pakoltatok raklapot, es nem kell a vizadagoloban palackot cserelnie. De ha recepcios, siman elkuldom a postara CEGES ugyben, de nem kuldom el a felesegem ajandekaert a plazaba.
Ezt gondolom erezni kellene mindket oldalrol, es akkor nincs is szukseg ilyen mondatokra.

efi 2014.06.13. 20:39:09

"Feladatkörei: X, Y, Z és minden más, amivel a felettese megbízza. "
Tulajdonképpen X,Y,Z akkor minek is van benne? Elég lenne a mondat második fele, nem ?

kuki123 2014.06.13. 20:52:53

@decoati:
"kétféle munkavállaló van, az egyik azon gondolkozik hogyan lehet megoldani, a másik azon, hogyan nem. A második fajtától meg kell szabadulni."

Nah az első nem azon dolgozik hogy megoldja, csak valamit csinál oszt jó lesz vagy nem...a probléma attól még fenn áll, ha még ideiglenesen meg is oldódik valahogy..A következő esetben újra gond lesz vele.

A másik réteg látja a folyamat hibát, a megoldást is de nincs lehetősége megoldani, beleszólni se nagyon.
Más hülyeségét, szarkavarását kell mindig elsikálni.

Pont ilyen multi cégnél dolgozok.
Ez a második réteg jelenleg éppen felmondott vagy felmondani készül mert elegük van.
20-30 igen jól képzett emberről beszélünk.
A HR-nek most jutott el a tudatáig hogy baj van. És a napi gyártást fogja veszélyeztetni (összedől a piramis).

"Másfelől a vezetés általában hajlamos az "oldd meg a lehetetlent, holnaptól benne lesz a munkaköri leírásodban" mentalitásra,

Lásd manager csak osztja az észt, max telefonálgat, csináld meg ezt azt amazt.
De ezen kívül nagyon kevés kivétellel a büdös nagy nulla szakmailag emberileg, akit(-ket) a cég kibaszottul teletöm pénzel és kényükben kedvükben járnak. A többi ember meg le van kb szarva. 0 szakmai, rag és közel 0 pénzbeli előre jutással.

"de ez egy bizonyos "kiszipolyozási mutatón" túl (főleg ha nincs érte cukorka) a visszájára üt."

Pontosan ezt történik most a cégnél.
(lassan második éve a legutolsó a munkavállalói elégedettségi teszteken az összes globális leányvállalat között)
Valószínűleg már a központból szóltak le hogy valami gáz van, ha már 2-3x egymás után megbuktatok...meg tucatjával mondnak fel emberek.

Norx 2014.06.13. 23:55:45

Az 5.-re szoktam mondani mikor érvelik, hogy nagyanyám 45 óta paranoid, 20 éve meg zokni, ettõl még nem õ a normálisabb. De legalább jó erõben van.

Bambano 2014.06.14. 03:14:30

"X, Y, Z és minden más, amivel a felettese megbízza.": ez az úgynevezett gumiparagrafus az előző mt szerint nem volt jogszerű, az új mt-t még nem bogarásztam át ilyen szempontból.

ramirez7788 2014.06.14. 03:18:57

Biztos, hogy vannak munkavállalók, akik ilyen kifogásokkal próbálják faszlógatásra redukálni napjaikat, de szinte mindegyikre volt már példa nálam is, pedig én szeretek és tudok dolgozni.

1. Szeretném figyelmeztetni a főnököt az általa javasolt megoldás kockázataira. Bocs.
2. A főnök egy bődületes baromságot mondott, de annyira nem vagyunk jó viszonyban, hogy ezt a szemébe mondjam.
3. Ilyet akkor mondanék, ha elvárnák, hogy reggel nyóctól délután 5ig toljam minden nap. Szerencsére ilyen munkahelyem még nem volt, úgyhogy a számat még nem hagyta el ilyen mondat.
4. Rég rossz, ha a munkavállalónak kell figyelmeztetni a főnököt a felelősségi körök betartására. Ez az egyik legfontosabb dolog (nyilván ha nem garázscégről beszélünk)
5. Több tanulmány is kimutatta, hogy a felesleges funkciók zavarják a felhasználót és csökkentik a termék értékét. Márpedig a legtöbb termék dugig van tömve felesleges funkciókkal.
6. Ez egy nettó faszság. Az idő az pont leszarja, hogy mennyire akarod. Inkább örüljön a főnök, hogy figyelmeztetik a rossz szervezésre.
7. Például mert házon kívül voltál, tárgyaltál, nem vetted fel a telefont, nem fogtad fel, hogy érthetetlen, amit kérsz. Eddig szinte csak rosszul specifikált feladatokkal találkoztam, mert nagyon kevesen tudnak jól kommunikálni.
8. Kis pénz, kis foci.
9. Aki nem tud döntést hozni, az semmiképpen ne akarjon vezető lenni.
10. Kiss Pista a vezér rokona, és a seggét sem tudja kitörölni egyedül. Azért ez nem science fiction Magyarországon.
11. Aki pletykák nélkül próbál boldogulni, az nagyon gyorsan lehúzhatja magát szinte bármelyik szervezetben. Ezekből lehet a legtöbb infót összeszedni.

dollárpapa2 2014.06.14. 08:44:12

@NemNick:

"sokkal rosszabb egy tessék lássék, lóhalálában, vagy fogalmatlanul elvégzett feladat, amit később aztán javítani kell"
.
Nem biztos, mert sokszor nem a minőség számít,csak az hogy ki legyen pipálva. Oda tökéletes a "valami" is.

dollárpapa2 2014.06.14. 08:44:34

@Online Távmunkás:

Hát igen, sokszor kamuzni KELL, mert ezt várják el az igazmondás helyett. Már rögtön a jelentkezésnél is, motivációs levélnek nevezett kamucunamit akarnak a "pénzért dolgozom" egyenes beszéd helyett.

gabardin 2014.06.14. 08:44:44

"Ha esetleg nincs munkaköri leírásod, akkor meg főleg nincs mire hivatkoznod."
A munkáltató köteles munkaköri leírást készíteni és ennek közlésével a munkavállalót tájékoztatni a munkaköri feladatairól MT 46.§ 1)

Gazz 2014.06.14. 19:45:15

Kedves Eszter! kíváncsi vagyok, vajon milyen pozícióból szedted össze a gyűjteményedet, mert azért érzek némi zavart az erőben.
Az hogy ki mit engedhet meg magának a főnökével szemben az persze a szokásjogon alapul, de egyre kevésbe. Ez is piaci dologgá vált, és ez nem is baj.
A kulcsszó az, hogy az illető mennyire helyettesíthető. Ha a helyettesítése, lecserélése jóval nagyobb költséggel járnak, mint a spéci igényei, akkor bizony kuss van a főnöknek. Ilyen az üzlet.
Szalag mellett dolgozóval bármit meglehet csinálni, de egy kulcstermék fő fejlesztőjével már nem. Persze vannak próbálkozások - a dokumentáció pont erről szól, hogy bárki átvehesse a munkát, a gyakorlatban ez azonban messze nem ilyen egyszerű.

==T== 2014.06.15. 07:22:42

Hááát, azért ezzel több helyen vitatkozék, ill. amiről nem gondolom azt, hogy feltétlenül a munkavállaló/beosztott hibája:

1-es: a főnök/vezető részéről azért gyakori, hogy erősen optimista/eltúlzott várakozásokat, nem reális célokat tűznek ki a beosztottak felé, ilyenkor van helye egy ilyen megjegyzésnek...

2-es: picit ua

3: háááát, ugyebár a beosztott x munkaidőben dolgozik, amiért kap valami fizetést. Persze előfordulhat túlmunka, de
- kérdés, kifizetik-e / kompenzálják-e rendesen
- ha a dolgozó tömegközlekedéssel jár be a munkahelyre, lekési-e a járatot, meg tudja-e oldani a beutazást, milyen programot kell lemondania, stb.

+ ugye amit már felvetettek, hogy mégis miért csak most derül ki, hogy van ez a plusz munka. Nem lehet, hogy vezetői slendriánságból?

A lényeg, hogy a munka megszervezése a vezető feladata, neki kell elsődlegesen ismernie azt, hogy mik a munkaidő keretei, mik a betartandó határidők, hogy állnak a határidős munkák, stb.

4 - erről is írtak már korábban. Bizonyos rugalmasság persze elvárható, de a főnököknek néha nagyon hajmeresztő ötletei szoktak lenni.

6 - lásd 1-es pont. Irreális elvárások. Mert bizony a főnök sokszor nem tudja.

Kristl 2014.06.15. 15:57:35

Ebből a posztból is látszik, hogy a magyar "vezetők" egy szép része mennyire nem az, hanem csak hatalmaskodó kis hólyag, hozzáértés vagy megfelelő emberi nívó nélkül. :)

~Nem biztos, hogy lesz rá időm~
Mit kezdjen ezzel egy vezető? Feladat van? Kiosztottam? Meg kell csinálni! Pont."

Ez az egyik legárulkodóbb.
No a következőt kell csinálnod:

Beállni dolgozni, hogy kivedd a részed a sürgős munkából és kivívd a munkatársaid elismerését, hogy a tőled kapott feladatokat szivesebben elvégezzék máskor.

Tanulni belőle, hogy máskor ne forduljon elő ilyen szitu. Időben kiadni a feladatot, megfelelő embereknek. Ennek megfelelően olyan embereket alkalmazni akik dolgoznak is, értenek hozzá. Nem csak 1-2őt akit mindig ezzel vegzálsz és mellé pár havert, jódumást vagy jónőt-jópasit akivel meg együtt lehet lógni.

pl többek közt.

Daemonette 2014.06.16. 10:28:26

@kuki123:

Az ilyen esetekre fejlesztettük ki a kollégákkal egy pár éve a "hát úgy tűnik, hogy ez egy komoly vezetői hiba" c. mondatot, melynek mormolgatása közben komoly (kicsit kétségbeesett) arccal néztünk egymásra, és a folyosón elhaladó összes emberre.
Az egyik ilyen alkalommal nagyfőnök meghallotta és odajött lebaszni valamint megvédeni a kisfőnököt (az unokaöccsét) mire azt válaszoltuk, hogy "főnök maga szerint ha Liverpool kiesik a bajnokságból Gerrardot fogják kirúgni, vagy Roy Hodgsont?"
Végül 2 hónap után a leányt eladták egy másik multinak és kirúgták a nagyfőnököt meg a kisfőnököt is.
Az anyacég végül is belátta, hogy a rossz teljesítmény oka a rossz főnök:)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2014.07.05. 08:26:26

1. Felsővezető vagyok multinál, és mindig minden új feladatról elmondom a lehetséges buktatóit, a várható költségeit, a várható hatását. Mindig van "de".
Vezetőként pedig soha nem teremtek olyan helyzetet, hogy ez a mondat elhangozhasson, mert pontosan ismertetem a feladatot, a buktatóit és a felmerülő problémák esetén a tennivalókat.

2. Soha nem hallottam még ezt a mondatot. Elmondom mit, elmondom hogyan, és megkérdezem tud -e jobb megoldást. És nem vagyok rest megmutatni hogyan.
Az elvem az, hogy én vagyok a leggyakorlatlanabb operátor, nálam mindenkinek jobban kell tudni csinálni, úgyhogy ha én meg tudom csinálni, akkor nekik sokkal jobban kell tudni.

3. Mindenkinek lejár a munkaideje, és ez így van rendjén. Annak is lejár, aki a határidőket nem tudja tartani, előre nem figyelmeztet, de elkávézza a fél napját, csak annak hamar lejár a becsülete is.
Fél-fél óra rugalmasságot mindkét félnek tudni kell tartani. Időnként el kell menni félórával korábban, időnként megcsúszik a reggel, és fél órával később érkezik, időnként pedig maradni kell fél órát. Ha nem kétoldalú a rugalmasság, akkor gyorsan kifárad a kapcsolat.

4. Ha valami az én feladatom, akkor az alattam lévő szervezet feladata is. Az én dolgom megvédeni a szervezetet olyantól, ami nem a feladatunk, viszont amikor abba az állapotba jut, hogy a feladatot én kiadom, akkor az már a mi feladatunk.

Egyszer hallottam ezt a mondatot, akkor feltakarítottam én a gyártást, és megtiltottam, hogy bárki takarítóeszközhoz nyúljon azalatt. Azóta az a tisztasági szint a minimum, és mindenkinek feladata.

5. Tökéletesen igaza van a munkavállalónak, a változás nagyon komoly teher. Egy-egy változás bevezetésének átgondoltnak kell lennie, és mire eljut hozzá, annyira kidolgozottnak, hogy a változás szükségessége szinte egyértelmű legyen.

6. Ez a visszajelzés helyes és kívánatos.Amennyiben felmerül valakiben, hogy nem lesz meg időre egy feladattal, akkor azt mindenképpen jelezni kell előre, megbeszélni, esetleg átcsoportosítani az erőforrásokat vagy a prioritásokat.

7. Más híres utolsó mondatok: "Ledobnád ide az a kalapácsot", "Á ez nincs feszültség alatt"

8.Ezt a problémát nem ismerem, nem vagyok felelős senki fizetéséért, az éves értékelésbe pedig természetesen minden gesztus beleszámít. A hiányuk is.

9.Ha ez felmerül, meg kell vizsgálni miért hiszem én, hogy neki kell dönteni, és ő miért nem akar dönteni. Ez legtöbbször a vezetés hibája, mert a beosztott nem tudja, hogy az általa helyesnek vélt döntés helyes -e, tehát vagy információhiányban szenved, vagy korábban megégette magát.

10. Ez kis cégek problémája, nálunk senki sem segít, hanem végzi a dolgát, feladatát. Feladatmegtagadásnak meg vannak a megfelelő indokai, a szerelem nincs köztük.

11. A pletyka létezik, csak helyén kell kezelni, a pletykázót is, és az így érkező híreket is. Sokszor sok olyan információ jut el az emberhez, ami igen fontos.
Egyik műszakvezetőnk teljesítménye elkezdett esni, a kérdésekre csak az volt a válasza, hogy majd erősebben odateszi magát. Pletykából kiderült, hogy édesapja akkora adósságot hagyott rá, ami miatt el akarják vinni a házát a feje fölül, ezért hónapok óta három állásban dolgozik. Megkérdeztem igaz -e, kiderült, hogy igen, de szégyellte az állapotot, kapott vállalati kölcsönt, visszaállt a rend.

Több vezetési stílus is van, nem csak jó meg rossz, épp ezért egyes emberek menekülnek munkahelyekről, vezetőktől míg mások jól érzik magukat. Lám, a 11 mondatból én java részüket azért nem akarom hallani, mert azt mutatná, hogy én rosszul csinálom a munkámat.

nál 2014.07.07. 13:47:20

@szomorutojas:
Ez eddig a legszimpatikusabb hozzászólás a poszt alatt.
süti beállítások módosítása