Minden cég életében eljön a pillanat, amikor beszerzési folyamat részeként megérkezik az áru, majd a raktáros, esetleg beszerző átveszi, és utólag jön rá ő, vagy másik munkatárs, hogy bizony nem azt hozták, nem olyan formában, nem olyan kiszerelésben, nem olyan minőségben, mint amit rendeltünk. Ekkor jön a reklamációt eredményező huzavona, amit meg is előzhettünk volna.
Ilyenkor általában elhatározzuk, hogy legközelebb jobban figyelünk, de ahogy telik múlik az idő, visszatérünk a régi rutinhoz általában időhiányra hivatkozva. Holott ez a fajta hozzáállás az egyik legnagyobb időgazdálkodási hiba is egyben.
A fenti bakik elkerülése érdekében használd az alábbi feladatlistát:
1, Áru átvételekor legyen kéznél a megrendelés
Senkinek a feje sem káptalan. A sok megrendelés között, könnyen előfordul, hogy nem pontosan emlékszünk arra, hogy miből hány darabot rendeltünk.
Ha ott a megrendelés, és a megrendelésre ráírjuk, hogy a beszállító a megrendelésszámot köteles feltüntetni minden kapcsolódó dokumentumon, a megrendelések egyértelműen beazonosíthatóak lesznek és könnyű ellenőrizni, hogy mit is rendeltünk valójában.
2, Először a dokumentumokat utána az árut!
Hiába hiánytalan a megrendelt áru, ha nem jó cégnévre állították ki a a számlát, vagy szállítólevelet, vagy nem szerepelnek az elvárt adatok a dokumentumokon.
3,Minőségi és mennyiségi ellenőrzés
Ha az áru nem hiánytalan, vagy nem a rendelt minőségű, nem kötelező átvenni.
Hogyan győződhetünk meg a mennyiség meglétéről:
- súlyméréssel (bruttó súly: csomagolással, nettó súlymérés, csomagolás nélkül)
- számolással pl: darabra vagy hosszra
- számolással egységcsomagok alapján
Hogyan győződhetünk meg a minőségi megfelelőségről?
- szemrevételezéssel szúrópróba szerűen
- hiba esetén teljes körűen is ellenőrizzük
- tanúsítványok ellenőrzése
- élelmiszereknél szavatosság ellenőrzése
- van-e magyar nyelvű használati útmutató, leírás
4, A szállítóval együtt!
Mindig a szállító jelenlétében ellenőrizzünk, mert így van egy független tanúnk.
5, Ha hibát találunk azonnal jelezzük írásban is
Nincs értelme várni a csodát, ha nem írjuk le mi a reklamáció tárgya ne várjuk, hogy hamar megoldódik a probléma. Mit írj a reklamációs levélbe, hogy hatékony legyen? Olvasd el a Miért és hogyan írjunk jó reklamációs levelet című bejegyzést.
Ha szeretnéd a beszerzésedet hatékonyabbá tenni, jelentkezz most az ingyenes online beszerzésfejlesztési minitanfolyamra!
Németh Eszter
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja
Az oldal teljes tartama szerzői jogvédelem alatt áll, a tartalmak elektronikus vagy nyomtatott formában való utánközlése csak a szerző, Németh Eszter előzetes engedélyével és forrás megjelölésével lehetséges.