Probléma esetén a vezetők leggyakrabban azzal szembesülnek, hogy bár teljes gőzzel állnak neki a megoldásnak a cégen belül, sokszor mégsem járnak eredménnyel.
Miért van ez? Mit lehet tenni?
1, Ide nekem az oroszlánt is!
Biztosan találkoztál már olyan vezetővel, aki miután felvették a céghez, elkezdett nem túl szép szóval "fikázni" mindent és kijelentette, hogy na most aztán ő megmutatja, hogy is kell ezt csinálni!
Mi lett az eredménye? Szerintem 10-ből 9 alkalommal zűrzavar és káosz. Miért?
Működő cégben nincs olyan rendszer, még egyszer mondom nincs olyan rendszer, ahol minden elem és minden folyamatrész rosszul működik. Ha így lenne, már rég nem működne az a terület vagy akár az egész cég. Persze olyan sincs, amin ne lehetne még egy kicsit javítani. Ha azzal a feltevéssel állsz neki a folyamatok elemzésének, hogy biztosan minden rosszul működik, akkor nem találod meg azokat a részeket, amik működnek (Nem kell hogy tökéletesek legyenek, de működjenek. Elég, ha elérik az elvárt minimum szintet!)
Sokkal nagyobb a siker elérésének az esélye, ha apróbb, de folyamatos lépésekben haladunk, és egyszerre csak egy problémát akarunk megoldani, viszont annak a végére járunk. Ami viszont valahogy működik legalább, azt nem piszkáljuk addig, míg a valódi problémákat meg nem oldottuk.
Az sem árt, ha mielőtt valamit megváltoztatsz megnézed alaposabban, hogy működik és és hogyan kapcsolódik a többi folyamathoz a cégen belül, ha nem akarsz az általános zűrzavar előidézője lenni.
2, Érzelmekkel teli közelíti a problémát
Bár az embereket az érzelmeik irányítják, vezetőként meg kell próbálni ezeket kordában tartani. Nem segít, ha a hibát okozó munkatárs fejét leordítjuk, még ha átmenetileg megkönnyebbül is tőle az ember.
Mit érünk el vele?
Szerzünk magunknak egy cégen belüli ellenséget, aki ezentúl még azt a részét sem fogja a munkájának jól elvégezni, ami eddig ment neki. Ezen kívül pedig minden idegszálával azon lesz, hogy bebizonyítsa, mennyire nincs igazunk.
Mit tegyél ehelyett?
Az érzelmek helyett az objektív tények domináljanak. Utasítások helyett együttműködésre sarkalló megoldáskeresés kerüljön előtérbe.
Ezek a módszerek általában működnek. Ahol nem, ott viszont komolyabb a baj. Nem csak a folyamatokkal, hanem a munkatársakkal is (beleértve a vezetőt is persze), probléma van, és ebben az esetben először ezt kell valamilyen módon orvosolni.
Németh Eszter
Beszerzésfejlesztési tanácsadó
www.facebook.com/megszallottbeszerzok
http://megszallott-beszerzok.blog.hu