Minden munkakörben vannak olyan mítoszok, amik szinte kiirthatatlanul tartják magukat minden józan észérv ellenére!
A beszerzés, mint belső szolgáltató funkció sem mentes ezektől a mítoszoktól.
Ha szeretnél egy hatékony, rendszeren alapuló beszerzést felépíteni a cégedben, itt az ideje, hogy ezekkel a mítoszokkal leszámolj!
Kezdhetjük?
Beszerzési mítoszok 2. - Beszerezni mindenki tud
Márpedig beszerezni mindenki tud… Állítólag… Hiszen nap, mint nap kerülünk olyan helyzetbe, ahol valamit vásárolnunk kell. Gondoljunk csak a családi bevásárlásra, ahol jobb esetben elmegyünk egy bevásárlólistával a közeli (vagy nem is olyan közeli, de olcsónak gondolt) bevásárlóközpontba, és hazatérünk egy rakás olcsó, nagyon akciós, és most aztán igazán garantáltan jó vételt jelentő cuccal.
Ja, hogy nem is volt rá szükségünk? De hát megérte... Vagy nem? Érzéseink szerint igen. De ne adj’ isten, hogy esetleg utána számoljunk, mert még a végén kiderül, hogy csúnyán ráfaragtunk. Lehet, hogy az akciósnak hirdetett tisztítószer literje drágább, mint ugyanabból a márkából a kisebb kiszerelés? Vagy épp az olcsónak hirdetett verzióból kell kétszer annyi, ugyanazért az eredményért?
Lehet, hogy a bespájzolt akciós joghurtok szavatossági ideje előbb lejár, minthogy a család megenné? Esetleg az autónkhoz megvásárolt, TV-ben ezerszer hirdetett szuper polírozó szett kettőt az egy áráért verziójában a kendő, amit ajándékban adnak, arányaiban többe kerül, mint a tisztítószer maga?
Lehet, hogy nem is olyan egyszerű ez a beszerzés, még egy család életében sem. Vajon mi a helyzet egy vállalkozásnál, ahol sokszor azonnal kell bizonyos alkatrészeket a föld alól is előteremteni, hogy a kedves VEVŐ (igen, csupa nagybetűvel) kedvére tegyünk, és a vállalt feladatot határidőre és jó minőségben el tudjuk végezni?
Ha azt szeretnénk, hogy a cégünk ne szórja két kézzel a nagy nehezen befolyt árbevételt alaposan nézzük meg kit veszünk fel beszerzőnek!
A beszerzés is egy szakma, amit meg kell tanulni. Nem jó módszer, ha egy más poszton hirtelen feleslegessé vált munkatársra rásózzuk a beszerzést, csakhogy ne kelljen elbocsátani.
Miért? A jó beszerző számtalan készséggel kell, hogy rendelkezzen, és ezek között a jó kommunikáció készség csak az alap. Szükséges még többek között, a jó elemző, analizáló készség, nem árt, ha ért az excel táblákhoz és főleg nem árt, ha precíz és nem kap dührohamot, ha dokumentálnia kell a munkáját, csak hogy hármat említsek a sok fontos dolog közül.
Ha épp beszerző felvétele előtt állsz javaslom olvasd el ezt a cikket, hogy ne fogj mellé a kiválasztás során:
Ne vegyél fel addig beszerzőt, amíg ezt nem olvastad!
Ha pedig azon töröd a fejed, hogy beszerző legyél olvasd el ezt a cikket!
Ne legyél beszerző, ha nem vagy...
Kezdő beszerző vagy? Cégvezetőként szeretnéd már végre tudni, mivel is töltik a beszerzőid a munkaidejüket?
Szeretnéd, ha a beszerzésed is hozzájárulna a céged nyereségének növeléséhez?
Olvasd el a Magyarországon egyedülálló, 100% gyakorlatot és 0% elméletet tartalmazó, kifejezetten KKV-knak íródott Beszerzési 1x1-et, amely segít neked, hogy végre meglásd az eddig mostohán kezelt területen megbújó lehetőségeket!
Ha fejlődni szeretnél a beszerzésedet illetően, vagy beszállítóként szeretnél sikeresebb lenni, iratkozz fel az ingyenes beszerzésfejlesztési tanácsokra MOST!
Németh Eszter
Beszerzésfejlesztési tanácsadó
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja