A beszerzés megszállottai

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

Csapatot akarsz? Felejtsd el az építő kritikát!

2014. november 19. 12:48 - n_eszter

Építő kritika? Na ne!

 

Nemrég egy üzleti  témájú kisebb vita szemtanúja voltam, ahol többször elhangzott az "építő kritika" szókapcsolat. 

Mikor már sokadszorra jött elő, hogy valaki építő kritikát szeretne adni vagy épp kapni, kezdtem kicsit unni a dolgot, mert azt éreztem, hogy valakik Nagy Krisztina szavaival élve "bazira fordítva ülnek a lovon".

Ha cégvezető vagy, vagy csapatépítéssel foglalkozol, vagy csak pár ember irányítasz napi szinten, akkor szerintem most döntsd el, hogy kritizálni akarsz vagy építeni, mert a kettő nem megy egyszerre. Miért?

Kritika.jpg

1, Kritika vagy javaslat?

 

Történt már veled olyan, hogy egy szerinted jól elvégzett feladat után, amin sokat dolgoztál, mindent beleadtál és már épp kezdenél egy fél perc erejéig magad vállon veregetve kicsit hátradőlni, belép egy kedves, segítőkész munkatársad vagy a főnököd és mosolyogva közli hogy jó munkát végeztél, nagyon szuper, amit eddig csináltál, DE ...

Majd percekig sorolja, hogy mi az ami mégsem olyan szuper, végül azt mondja, hogy ő csak segíteni szertett volna és fogd fel építő kritikának. Na köszi!

Mit érzel ilyenkor? Mi az, ami összességében megmarad az emlékezetedben a beszélgetésből? Hogyan állsz neki a következő feladatnak?

  • Azt érzed, hogy megdicsértek?
  • Vagy azt hogy épp letoltak valamiért?
  • Vagy épp kezded felgyűrni az inged ujját, hogy te is kifejezd a véleményed, csak kicsit másképpen?
  • Netán eszedbe jut a kedves Anyukája is?

 Persze vannak olyan esetek, amikor tényleg van mit javítani a dolgon, és nem tökéletes az eredmény. 

 

2, Építeni szeretnél? Inkább beszélgess!

 

A 21. században lassan kezdi magát kinőni az a vezetői hozzáállás, hogy jól megmondom neki, aztán legközelebb majd odafigyel.

Ha nem a vezetői felsőbbrendűséget szeretnéd hirdetni vezetőként, hanem valóban a célok elérésére tetted le a nagy esküt, akkor érdemes kicsit elgondolkodni azon, hogy megfelelő végzettségű és nem utolsósorban hozzáállású munkatársak nélkül egyetlen vállalkozás sem érhet el sikereket. Ha ezek megvannak, akkor meg minek borzoljuk a kedélyeket építőnek mondott kritikával. A kritika az kritika, akár milyen szót teszel is elé.

Mit tegyél ehelyett?

Beszélgess! Miről? Az elvégzett feladat eredményéről!

Kérdezd meg, hogy:

  • Melyik volt a legnehezebb része a feladatnak?
  • Melyik tartott legtovább?
  • Milyen problémákkal szembesült?
  • Mik voltak azok a részek, amit legjobban szeretett csinálni?
  • Ki segített neki a feladatban vezetői ráhatás nélkül is?
  • Szerinte mi kellene még hozzá, hogy az eredmény még ennél is jobb legyen?
  • Mit változtatna a folyamaton, ha újra kellene csinálnia?

Mielőtt még azt gondolnád, hogy ez órákat vesz igénybe egyszer próbáld ki. Biztos vagyok benne, hogy kb. 10-15 percen belül olyan hasznos információkat tudsz meg, ami a következő feladat esetén nagyban hozzájárul annak sikeréhez. 

 

 3, A kritika legyen kritika!

 

Tudom, hogy az előző sorokat olvasva sok vezető kezdi el magában sorolni a példákat, hogy mikor volt olyan szituáció, amikor valaki azt gondolta, hogy jó munkát végzett, pedig vezetői szempontból ugyancsak volt benne kivetni való.

Ha ez a helyzet, akkor meg ne próbáld építő kritika mögé rejteni a mondanivalódat! Légy őszinte, és vállald fel, hogy ez bizony egy konfliktus, és röviden, érthetően mondd el, mit szeretnél ezentúl másképpen.

Kellemetlen? Igen! Hatásos? Igen!

  

Ha ezt a módszert alkalmazod, akkor a munkatársaid mindig egyértelműen el tudják dönteni, hogy most épp megdicséred őket, vagy leszúrod. Ez pedig a motivációjuk szempontjából nagyon nem mindegy.

Úgyhogy felejtsd el az építő kritikát! Dicsérj, javasolj, vagy mondd el mit szeretnél másképpen és ne próbáld szépíteni a helyzetet. Úgyis kilóg a lóláb, ha mást mutatsz, mit amit valójában gondolsz.

 

Németh Eszter

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

www.ertekesido.hu

www.hatekonybeszerzes.hu

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://megszallott-beszerzok.blog.hu/api/trackback/id/tr606890107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hertay Ákos · http://kkv-ugyvitel.blog.hu 2014.11.20. 07:45:57

Jó cikk, gratula! A kritikához még egy fontos kiegészítés: mindig az elvégezett munkát kritizáljuk, sohasem az embert!
süti beállítások módosítása