A beszerzés megszállottai

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

11 mondat, amit biztosan nem akarsz hallani a főnöködtől!

2014. június 10. 14:15 - n_eszter

Hogyan ne motiváljuk a csapatunkat!

 

Vannak, olyan emberek, akik vezetőnek születtek! Az embereik isszák a szavaikat és a tűzbe mennének értük. De nem mindenki olyan szerencsés, hogy ilyen főnöke legyen.

Saját, vagy mások keserű tapasztalatai alapján biztosan neked is eszedbe jutott már párszor, hogy néhány vezetőt jobb lenne egy lakatlan szigetre száműzni, annyira nincs érzéke ahhoz, hogy hogyan beszéljen, vagy bánjon más emberekkel. Pedig azt mondják, hogy a kommunikációt és a jó vezetővé válást tanulni lehet, és ezzel nemcsak a munka válik hatékonyabbá, de jelentős időt is megtakaríthatunk vele magunknak és a munkatársainknak is. Persze vannak, akik ebben nem hisznek, vagy épp nem akarják ennek a kis odafigyelésnek az árát megfizetni, mert úgy gondolják, ők a főnökök és nekik így is megfelel.

Azt nem szabad azonban elfelejteni, hogy aki egyszer főnök volt, lehet még beosztott, és fordítva is. Az élet produkál érdekes és váratlan fordulatokat, ezért nem árt, ha mindazok, akik vezetők, vagy annak készülnek, illetve fontos számukra, hogy folyamatosan fejlődjenek, mindig újabb és újabb hasznos dolgot tanuljanak meg, vagy csak jó munkahelyi kapcsolatokat szeretnének kialakítani, száműzik a hasonló mondatokat az életükből, amikor másokkal beszélnek.

boss_or_leader.jpg

Kép forrás: Pinterest: http://www.pinterest.com/pin/567312884281089362/

1, Ugye érted, mire gondolok!

Persze, gondolatolvasónak születtem! Tipikus hiba, hogy azt hisszük, mindenki azt és úgy érti ahogy mi gondoljuk. Ha egy vezető nem mondja el értelmesen mit szeretne, nem várhatja el, hogy pontosan azt az eredményt kapja, amit megálmodott. Persze valahol meg kell találni az egyensúlyt a szájbarágós, órák hosszat történő magyarázgatás és a rébuszokban történő feladatkiadás között. 

Ami többnyire segít, ha elmondjuk milyen eredményt várunk a feladat elkészültével, nem csak azt mit kell csinálni.

2, De hát ezt mindenki tudja! 

Ja, nem mondtam, hogy ez a beszállító hétvégén nem szállít? De hát ezt mindenki tudja! Vagy ezek szerint mégsem?

Azokat az információkat, amik a feladat eredményességét nagyban befolyásolják, célszerű  megemlíteni, hátha a másik ember mégsem tudja, vagy épp nem jut eszébe. Persze csak abban az esetben, ha a cél a feladat eredményes megoldása és nem az hogy a végén legyen miért letolni a kollégát!

3, Csináld, ahogy akarod!

Tipikusan olyan esetekben fordul elő, amikor a vezető nem tudja a megoldást a helyzetre és lepasszolja, vagyis divatos mai szóval, delegálja a feladatot.

Tudja, hogy ő nem tudná megoldani, de nem is akar vele foglalkozni, a megoldáson gondolkodni. Legalább lesz kit leszúrni, ha nem készül el a feladat, vagy nem úgy, ahogy kellett volna.

4, Jobb lett volna, ha magam csinálom!

Igaz ugyan, hogy nem mondta el értelmesen mit szeretne és milyen eredményt vár el, de a végén legalább bebizonyította saját magának, hogy ő a legjobb, legügyesebb és egyáltalán az egyetlen valamirevaló ember, aki dolgozni tud. Mit ér el vele? Annyit hogy legközelebb is csinálhatja ő maga.

Azok a kkv-k viszont, ahol mindent a főnök csinál, előbb utóbb életképtelenek lesznek. Elvégre az alkalmazottak azért vannak. hogy bizonyos feladatokat rájuk lehessen bízni. 

5, Amíg tőlem kapod a fizetésed, tedd, amit mondok!

Nagyon sok olyan tulajdonság van, amit manapság egy hatékony munkaerőtől, legyen az bármilyen pozícióban, elvárunk. Az egyik ilyen gyakori tulajdonság, hogy legyen motivált, és legyenek ötletei. Ez tipikusan az a mondat, amivel csírájában írtjuk ki az embereinkből a kezdeményezőkészséget.

6, Nem érdekelnek a kifogásaid!

Bár vannak olyan emberek, akik abban a legjobbak, hogy kifogásokat gyártsanak, nem kell alapból feltételezni, hogy minden felvetett probléma mögött a munkaundor, vagy a nem akarás húzódik meg.

7, Tudtam előre, hogy még ezt az egyszerű dolgot sem tudod elintézni!

A gondolatokból többnyire szavak lesznek, és a szavakból tettek. Ha valakinek úgy magyarázzuk el a feladatot, hogy már előre eldöntjük magunkban, hogy úgysem fogja tudni megoldani, többnyire igazunk lesz, de tudnunk kell, hogy ebben az esetben ez nem csak az ő hibája. Azért, amit teszünk, amit és ahogy mondunk, mi is felelősek vagyunk.

8, Ezek után ne is számíts rá, hogy jutalmat, vagy fizetésemelést kapsz!

Az alkalmazottak túlnyomó többsége még mindig a pénzért dolgozik. Ezzel az egy mondattal a másodperc töredéke alatt intézhetjük el magunknak, hogy a beosztottunk zombiként járjon be dolgozni. Látszólag dolgozni jön, gyakorlatilag meg azért, hogy elteljen a munkaidő. Egy dolgot fog tudni nagyon precízen bármelyik pillanatban, hogy hány perc és hány másodperc van még aznap hátra a munkaidejéből.

Ezért még ha valóban hibázott is, kerüljük ezt a mondatot, inkább arra törekedjünk, hogy közösen olyan megoldást keressünk, amivel az elkövetett hiba a továbbiakban megelőzhető. Vagy ha a hiba valóban olyan súlyos és nincs esély a munkatárs megváltoztatására, küldjük el. De semmiképp se vagdossunk a fejéhez naponta ilyen mondatokat. Csak az időt húzzuk, és a vége ugyanaz lesz. Vagy ő dönt úgy, hogy elege van, vagy végül mi szánjuk rá magunkat, hogy elküldjük.

9, Lehet, hogy van abban valami, amit mondasz, de én vagyok a főnök, és így csináljuk, ahogy én mondtam!

Vannak olyan vezetők, akik presztízs kérdést csinálnak abból, hogy mindig az legyen, amit ők akarnak, és mindig nekik legyen igazuk. Ha gondolkodó, hatékony embereket akarunk magunk köré gyűjteni, hallgassuk meg a másik észrevételeit is a feladattal kapcsolatban. Még az is lehet, hogy közösen valóban jobb megoldásra jutunk.

10, Neked csak ne legyenek ötleteid, nem vagy abban a pozícióban!

Az ötletek használhatósága sokszor nem áll arányban a munkahelyen betöltött pozícióval. Bizonyos problémák megoldása nem követel több diplomát, csak józan paraszti észt, vagy az adott területen eltöltött hosszabb időt, a gyakorlati tapasztalatok megszerzésére.

11, Végül:  Soha ne mondd, hogy soha, és azt se hogy mindig!

A munkahelyi kritikák 99%-a úgy kezdődik, hogy te soha nem csinálod meg ezt vagy azt. Te mindig ezt meg azt teszed. Ez az egyik legnagyobb időpocsékolás a kommunikáció során. Olyan nincs, hogy valaki minidig vagy soha ugyanazt csinálja. Csinálhatta egyszer, kétszer, a legutóbbi alkalommal 25-ször. Ha nem konkrétumokat mondunk, a munkatárs nem tud érdemben reagálni a hallottakra, csak jól megsértődik. Sértődött emberrel pedig nehéz dűlőre jutni és eredményt elérni. 

 

Persze nem csak a vezetők tudnak nem túl professzionálisan viselkedni. Gazdag tárháza van a beosztottak tipikus, főnököt kiakasztó mondatainak is. Hamarosan ezeket is olvashatod a blogomon.

 

Ha tetszett, oszd meg az ismerőseiddel a bejegyzést, és csatlakozz hozzánk a facebookon a lenti linkre kattintva! Köszönöm, hogy velem tartottál!

Németh Eszter

Beszerzésfejlesztéi tanácsadó

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

http://megszallott-beszerzok.blog.hu

www.hatekonybeszerzes.hu

www.ertekesido.hu

 

 

Tanuld meg a kkv-k számára is hasznos beszerzési folyamat fortélyait, hogy ne szivárogjon el a pénz a számládról! 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://megszallott-beszerzok.blog.hu/api/trackback/id/tr786291301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.06.11. 15:04:43

Na, a mostani főnököm ideális példája lenne a tehetségtelen faszfej kategóriának. Pusztán azért van a pozíciójában mert egy rabszolgahajcsár.

11 pontból a nagytöbbség igaz rá. Emberi kommunikációra képtelen, basáskodó, csak ő tud mindent jól és helyesen, sosem hibázik (nyilván ha tutira megy mert olyan munkákat választ) ugyanakkor kisebbrendűségi komplexusban szenved és nem volt gyerekszobája sem.... Bár az első időszakban még hittem benne, hogy lehet vele kommunikálni értelmesen, de nem. Amit ő elképzel (Az eélőítéletei alapján) aszerint történt az esemény. Egy idő után beleuntam, h munkaidőmön kívül (éjszakás vagyok) nappal hívogat, mikor éppen a legjobban alszom, így a telefon állandóra lett némítva. Amikor meg visszahívtam (ezután az időszak után már azt sem) beszédet tartott minősíthetetlen stílusban. Figyelmeztettem többször is, ami hatástalan volt, így lenyomtam a telefont.

Mikor 2.5 év után felmondtam (utolsó csepp volt a pohárban, hogy egy vezető belgyógyász-főorvos orvosi táppénzes papírját felülbírálta) még nekiállt jogilag arcoskodni...Ügyvéddel írtunk egy hivatalos levelet, ekkor kapott észbe. A nagyfőnök miután megtudta, mit csinált a középvezetője sajnálkozva mondta, h sajnálja a távozásom és biztos "túlzott reakcióról" van szó, amit meg lehetett volna oldani. A 3ik ilyen szitunál elmeséltem neki, h mekkora gyökér paraszt a középvezetője, aki konkrétan fele azért a pártucat emberért akik ott hagyták ezt a munkahelyet erről a részlegről. S magasról teszek rá, h ő milyen ember, ha egy ekkora retardált gyökérrel kell együtt dolgozni (hál istennek az éjszakázás megkímélt tőle).

Az azért vicces, h amikor vita volt köztünk, el lett mondva, h túl vagyok fizetve és 10en állnak sorba ezért a munkáért amit én.

Ez 2014, Svájc, 4csillagos menő hotel recepciója, csak svájci melósokkal körbevéve...Meglepő módon a magyar kártya nem került elő, de ezt a nyitott szellemiségre való tekintettel elfogadom.

Tudod, amikor a nagyfőnök-tulaj beleszarik a napi ügyintéznivalóba és problémákba, mert annyira unja az egészet. Nos, olyankor szaporodnak el ezek a kiskirályok és hiszik magukat istennek, nyomorítva meg arra fogékonyakat lelkileg. Ha nem tervezném a jövőm az országban, valszeg a fejébe húztam volna már egy széket. Utólag az is kiderül, h többen indítottak ellene pert, de nem nyertek valamilyen oknál fogva...

Summa summarum, szép dolgokat írsz le, de amíg nem az egyéntől indul az önmagát jobbítani óhajtó szándék, addig falra hányt borsó. Konkrétan az én példámnál maradva, ha vascsővel ütném a fejét, akkor se változna a valóságérzékelése :)

Én viszont tanulok belőle, mert vállalkozó lettem és egy aprócska helyet irányítok két beosztottal. Nem könnyű jó főnöknek lenni úgy, hogy azért a munka is haladjon és a minőség se szenvedjen csorbát! Mivel elég szerencsétlen, tehetségtelen, pozícióját emberi kvalitásai révén (azok hiányában) szerzett embert láttam magam felett, bőséges statisztika áll rendelkezésre a hogyan nem szabad csinálni-t illetően :).

Ez utóbbiról egy kisregényt tudnék megtölteni az emberi gyarlóságot illetően.

Még egy gondolat, egészen idepasszol: "Adj az ember kezébe hatalmat, majd
megtudod, hogy ki õ."

n_eszter 2014.06.11. 15:19:35

@zseketto: szép hosszú "regényt" írtál :) és a vége felé van egy nagyon fontos mondat benne:

"amíg nem az egyéntől indul az önmagát jobbítani óhajtó szándék, addig falra hányt borsó."

Ennek a blognak is az a célja, hogy azokat az embereket gyűjtse össze, akik akarnak tanulni, változni és nem csak sajnáltatják magukat.

Remélem sikeres lesz a vállalkozásod! Ez egy jó példája volt annak, hogy ha nem tetszik, ami van, mindig lehet változtatni, mindig van másik lehetőség.

2014.06.11. 16:13:13

@n_eszter: lehetett volna Héború és Béke, de igyekeztem a univerzálisabb, mindenki érintő problémákat kiemelni (a témához szorosan kapcsolódva)

Köszönöm :). Nálam az indukálta a vállalkozósdit, h láttam mennyi tehetségtelen fasznak van középvezetői állása akikre én tulajdonosként egy doboz gyufát nem bíznék. Kettő, láttam, hogy a tulajdonosok mennyire rosszul és nem hatékonyan csinálják amit csinálnak...Én meg elpocsékolom az időm, tehetségem, mások szekerét tolva úgy, hogy azok nem is kiváncsiak az ötleteimre, mert nekik minden úgy jó ahogy (jobbítási szándék nulla, persze ez lehet szimplán az egoból táplákozó féltékenység is "nem az ő ötlete" alapon, vagy csak nemtörődömség)

szóval, hajrá!Tök jó, hogy van ilyen blog. Most olvasgatom a többi cikked is. Prepare yourself, more comments are coming ;)

laci_52 2014.06.11. 22:57:36

Márpedig manapság a legtöbb főnök ezeket a mondatokat szajkózza.

Hozzátennék még egy tizenkettediket, amelyik akkor hangzik el, ha valamelyik dolgozó ki meri mondani, hogy valami nem teszik neki. Ekkor jön a sztereotip válasz:

"Nem kötelező itt dolgozni, ha akarok, holnap találok helyetted tíz másikat!"

De sokszor volt szerencsém ezt hallani...

n_eszter 2014.06.11. 22:58:42

@laci_52: igazad van, ezt kihagytam, pedig ez is gyakori.. :)

decoati 2014.06.12. 15:11:14

A 3. és a 9. nem ennyire fekete-fehér. Nagy önállóságot követelő munkahelyeken a "csináld ahogy akarod" inkább "csináld ahogy jónak látod", ez pozitív, kreativitásra, improvizációra ösztönöz, valamint kiveszi a "kézi vezérlést" a napi rutinból, nem töri meg a munkatempót, és a stílust.
A 9.-nek pedig van egy "necces a szitu, csináld ahogy mondtam, enyém a felelősség" olvasata is, ami sokszor életmentő lehet. Többször követeltem már ki a vezetőmtől konkrét munkautasítást, nagyon le tudja egyszerűsíteni a dolgokat.
Ez a kettő kéz a kézben jár, ha a munkavállaló teljesen önjáró, de baj esetén jól felfogott érdekből kézi vezérlésre kapcsol, ÉS a főnök nem avatkozik be ok nélkül a napi rutinba, ÉS a dolgozó tisztában van ezzel, az win-win.

n_eszter 2014.06.12. 15:14:37

@decoati: köszi, valóban lehet ilyen olvasatuk is, csak nem ez a gyakori, de egyébként tényleg igazad van..

ezek a valódi vezetőkre jellemzők, amiket te leírtál és sokszor nem is tudják milyen szerencsések azok a munkavállalók, akik ezzel találkoznak, nem a lerázás részével :)

2014.06.20. 07:04:03

@laci_52: ezt én is megkaptam, méghozzá most itt a nagy külföldiában...

aztán mikor tisztelettel benyújtottam a felmondásom, mindjárt lett sírásrívás és 1 hónap alatt a nagyfőnök 2x mondta el mennyire sajnálja :) így jár aki arrogáns barom.
süti beállítások módosítása