Vannak, olyan emberek, akik vezetőnek születtek! Az embereik isszák a szavaikat és a tűzbe mennének értük. De nem mindenki olyan szerencsés, hogy ilyen főnöke legyen.
Saját, vagy mások keserű tapasztalatai alapján biztosan neked is eszedbe jutott már párszor, hogy néhány vezetőt jobb lenne egy lakatlan szigetre száműzni, annyira nincs érzéke ahhoz, hogy hogyan beszéljen, vagy bánjon más emberekkel. Pedig azt mondják, hogy a kommunikációt és a jó vezetővé válást tanulni lehet, és ezzel nemcsak a munka válik hatékonyabbá, de jelentős időt is megtakaríthatunk vele magunknak és a munkatársainknak is. Persze vannak, akik ebben nem hisznek, vagy épp nem akarják ennek a kis odafigyelésnek az árát megfizetni, mert úgy gondolják, ők a főnökök és nekik így is megfelel.
Azt nem szabad azonban elfelejteni, hogy aki egyszer főnök volt, lehet még beosztott, és fordítva is. Az élet produkál érdekes és váratlan fordulatokat, ezért nem árt, ha mindazok, akik vezetők, vagy annak készülnek, illetve fontos számukra, hogy folyamatosan fejlődjenek, mindig újabb és újabb hasznos dolgot tanuljanak meg, vagy csak jó munkahelyi kapcsolatokat szeretnének kialakítani, száműzik a hasonló mondatokat az életükből, amikor másokkal beszélnek.
Kép forrás: Pinterest: http://www.pinterest.com/pin/567312884281089362/
1, Ugye érted, mire gondolok!
Persze, gondolatolvasónak születtem! Tipikus hiba, hogy azt hisszük, mindenki azt és úgy érti ahogy mi gondoljuk. Ha egy vezető nem mondja el értelmesen mit szeretne, nem várhatja el, hogy pontosan azt az eredményt kapja, amit megálmodott. Persze valahol meg kell találni az egyensúlyt a szájbarágós, órák hosszat történő magyarázgatás és a rébuszokban történő feladatkiadás között.
Ami többnyire segít, ha elmondjuk milyen eredményt várunk a feladat elkészültével, nem csak azt mit kell csinálni.
2, De hát ezt mindenki tudja!
Ja, nem mondtam, hogy ez a beszállító hétvégén nem szállít? De hát ezt mindenki tudja! Vagy ezek szerint mégsem?
Azokat az információkat, amik a feladat eredményességét nagyban befolyásolják, célszerű megemlíteni, hátha a másik ember mégsem tudja, vagy épp nem jut eszébe. Persze csak abban az esetben, ha a cél a feladat eredményes megoldása és nem az hogy a végén legyen miért letolni a kollégát!
3, Csináld, ahogy akarod!
Tipikusan olyan esetekben fordul elő, amikor a vezető nem tudja a megoldást a helyzetre és lepasszolja, vagyis divatos mai szóval, delegálja a feladatot.
Tudja, hogy ő nem tudná megoldani, de nem is akar vele foglalkozni, a megoldáson gondolkodni. Legalább lesz kit leszúrni, ha nem készül el a feladat, vagy nem úgy, ahogy kellett volna.
4, Jobb lett volna, ha magam csinálom!
Igaz ugyan, hogy nem mondta el értelmesen mit szeretne és milyen eredményt vár el, de a végén legalább bebizonyította saját magának, hogy ő a legjobb, legügyesebb és egyáltalán az egyetlen valamirevaló ember, aki dolgozni tud. Mit ér el vele? Annyit hogy legközelebb is csinálhatja ő maga.
Azok a kkv-k viszont, ahol mindent a főnök csinál, előbb utóbb életképtelenek lesznek. Elvégre az alkalmazottak azért vannak. hogy bizonyos feladatokat rájuk lehessen bízni.
5, Amíg tőlem kapod a fizetésed, tedd, amit mondok!
Nagyon sok olyan tulajdonság van, amit manapság egy hatékony munkaerőtől, legyen az bármilyen pozícióban, elvárunk. Az egyik ilyen gyakori tulajdonság, hogy legyen motivált, és legyenek ötletei. Ez tipikusan az a mondat, amivel csírájában írtjuk ki az embereinkből a kezdeményezőkészséget.
6, Nem érdekelnek a kifogásaid!
Bár vannak olyan emberek, akik abban a legjobbak, hogy kifogásokat gyártsanak, nem kell alapból feltételezni, hogy minden felvetett probléma mögött a munkaundor, vagy a nem akarás húzódik meg.
7, Tudtam előre, hogy még ezt az egyszerű dolgot sem tudod elintézni!
A gondolatokból többnyire szavak lesznek, és a szavakból tettek. Ha valakinek úgy magyarázzuk el a feladatot, hogy már előre eldöntjük magunkban, hogy úgysem fogja tudni megoldani, többnyire igazunk lesz, de tudnunk kell, hogy ebben az esetben ez nem csak az ő hibája. Azért, amit teszünk, amit és ahogy mondunk, mi is felelősek vagyunk.
8, Ezek után ne is számíts rá, hogy jutalmat, vagy fizetésemelést kapsz!
Az alkalmazottak túlnyomó többsége még mindig a pénzért dolgozik. Ezzel az egy mondattal a másodperc töredéke alatt intézhetjük el magunknak, hogy a beosztottunk zombiként járjon be dolgozni. Látszólag dolgozni jön, gyakorlatilag meg azért, hogy elteljen a munkaidő. Egy dolgot fog tudni nagyon precízen bármelyik pillanatban, hogy hány perc és hány másodperc van még aznap hátra a munkaidejéből.
Ezért még ha valóban hibázott is, kerüljük ezt a mondatot, inkább arra törekedjünk, hogy közösen olyan megoldást keressünk, amivel az elkövetett hiba a továbbiakban megelőzhető. Vagy ha a hiba valóban olyan súlyos és nincs esély a munkatárs megváltoztatására, küldjük el. De semmiképp se vagdossunk a fejéhez naponta ilyen mondatokat. Csak az időt húzzuk, és a vége ugyanaz lesz. Vagy ő dönt úgy, hogy elege van, vagy végül mi szánjuk rá magunkat, hogy elküldjük.
9, Lehet, hogy van abban valami, amit mondasz, de én vagyok a főnök, és így csináljuk, ahogy én mondtam!
Vannak olyan vezetők, akik presztízs kérdést csinálnak abból, hogy mindig az legyen, amit ők akarnak, és mindig nekik legyen igazuk. Ha gondolkodó, hatékony embereket akarunk magunk köré gyűjteni, hallgassuk meg a másik észrevételeit is a feladattal kapcsolatban. Még az is lehet, hogy közösen valóban jobb megoldásra jutunk.
10, Neked csak ne legyenek ötleteid, nem vagy abban a pozícióban!
Az ötletek használhatósága sokszor nem áll arányban a munkahelyen betöltött pozícióval. Bizonyos problémák megoldása nem követel több diplomát, csak józan paraszti észt, vagy az adott területen eltöltött hosszabb időt, a gyakorlati tapasztalatok megszerzésére.
11, Végül: Soha ne mondd, hogy soha, és azt se hogy mindig!
A munkahelyi kritikák 99%-a úgy kezdődik, hogy te soha nem csinálod meg ezt vagy azt. Te mindig ezt meg azt teszed. Ez az egyik legnagyobb időpocsékolás a kommunikáció során. Olyan nincs, hogy valaki minidig vagy soha ugyanazt csinálja. Csinálhatta egyszer, kétszer, a legutóbbi alkalommal 25-ször. Ha nem konkrétumokat mondunk, a munkatárs nem tud érdemben reagálni a hallottakra, csak jól megsértődik. Sértődött emberrel pedig nehéz dűlőre jutni és eredményt elérni.
Persze nem csak a vezetők tudnak nem túl professzionálisan viselkedni. Gazdag tárháza van a beosztottak tipikus, főnököt kiakasztó mondatainak is. Hamarosan ezeket is olvashatod a blogomon.
Ha tetszett, oszd meg az ismerőseiddel a bejegyzést, és csatlakozz hozzánk a facebookon a lenti linkre kattintva! Köszönöm, hogy velem tartottál!
Németh Eszter
Beszerzésfejlesztéi tanácsadó
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja
http://megszallott-beszerzok.blog.hu