Ahogy azt a tender dokumentációról szóló részben olvashattátok, már a tendereztetés elején tájékoztatni kell az ajánlattevőket az elbírálás szempontjairól.
Általában 5 fő szempontot vesznek figyelembe egy tenderajánlat értékelésénél:
1, Szervezeti információk
Ide tartozik a cégmérettől és a termékpalettától kezdve, a szervezeti felépítésig, a munkatársak képzettségétől és szakmai tapasztalataitól kezdve minden, ami befolyással lehet a tenderkiírásban szereplő műszaki tartalom megfelelő színvonalú teljesítéséért.
Az a beszállító, aki szeretné szakértői státuszát erősíteni, jól teszi, ha ezt a szempontot kiemelt gondossággal kezeli a beadott dokumentumokban, hiszen ez az a rész, ahol a többi versenytárshoz képest kiemelhetjük az egyediségünket, és olyan plusz információakt közölhetünk magunkról, amik növelik nyerési esélyünket. Egyetlen fontos kérdést kell feltenni magunknak?
A vevő helyében én milyen típusú céggel szeretnék együtt dolgozni a tenderkiírásban szereplő feladaton.
2, Műszaki információk
Az itt szereplő adatok általában kötöttek, hiszen a leendő vevő pontosan leírja, hogy milyen terméket, vagy szolgáltatást szeretne kapni. Itt elsősorban az attól való esetleges eltéréseket vizsgálja, illetve ha a beszállító alternatív javaslattal él, akkor annak a megvalósíthatóságát.
3, Erőforrások
A vevői döntésben jelentő szerepet játszik az a szempont, hogy melyik beszállító rendelkezik az optimális erőforrásokkal, legyen szó eszközökről, berendezésekről, épületekről, raktárról vagy munkaerőről.
4, Pénzügyi kondíciók
Csakúgy, mint új partnertől történő rendelés esetén, egy tenderkiírás alkalmával is problémát jelenthet, ha egy beszállító anyagi gondokkal küzd, vagy ha a cégtörténetben gyanús átalakulások, feladathoz képest alacsony alkalmazotti létszám találhatók. Ha bővebben érdekel a téma olvasd el a Képben vagy a partnereiddel kapcsolatban? című bejegyzést!
5, Referenciák
Fontos alapszabály, hogy csak olyan céget nevezzünk meg referenciaként, aki ehhez hozzájárult, és akit ha felhívnak valóban jókat mond majd rólunk. Nem sok értelme van oldalakon keresztül sorolni a cégneveket, ha az ott elvégzett munkánkra nem igazán lehetünk büszkék. Nem a lista mérete, hanem a minősége számít. Érdemes olyan referenciákat kiválasztani a korábbi vevőkörből, akik hasonló területen dolgoznak, mint a tender kiírója, vagy ahol hasonló feladatot végeztünk.
Milyen etikai alapelvekre figyeljünk a beszerzési folyamatban tendereztetéskor? Erről lesz szó a következő részben.
Ha szeretnéd a beszerzésedet hatékonyabbá tenni, jelentkezz most az ingyenes online beszerzésfejlesztési minitanfolyamra!
Németh Eszter
Beszerzésfejlesztési tanácsadó