Vannak olyan munkakörök, amiket csak viszonylag nagy cégek esetében érdemes saját munkaerővel megoldani. Tipikus példája ennek a munkavédelmi feladatkör. Bár munkavédelmi szakember foglalkoztatása minden cég számára kötelező, kisebb cégek esetén ez a feladatkör nem teszi ki egy munkaerő teljes munkaidejét, kivéve, ha mellette más feladatot is végez. Ebben az esetben viszont általános probléma, hogy szinte mindig a munkavédelmi feladatok lesznek azok, amik háttérbe kerülnek.
Hogyan lehet ezt orvosolni, és megfelelő szaktudású és hozzáállású munkavédelmi szakembert alvállalkozóként alkalmazni, hogy cégvezetőként nyugodtan alhassunk?
1, Mi a feladata egy munkavédelmi szakembernek?
Munkabiztonsági szaktevékenységet csak megfelelő szakképzettségű szakember végezhet (5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet szabályozása szerint) és a fő feladatkörök a következők:
- kockázatértékelés elvégzése
- egyéni védőeszköz juttatásának rendje
- megelőzési stratégia elkészítése a kockázatokkal kapcsolatban
- munkaeszközök időszakos biztonsági ellenőrzése
- soron kívüli biztonsági felülvizsgálat
- súlyos munkabaleset kivizsgálása
- építési munkahelyeknél biztonsági és egészségvédelmi koordinátor
- munkavédelmi üzembe helyezési eljárási
A nem rendelet, de a cég érdekei szerint mindenképpen egészítsük még ki a következő feladatokkal, amik legalább ennyire fontosak. Sőt, tapasztalataim szerint ezeken áll vagy bukik, hogy később az alvállalkozónkkal eredményesen tudunk-e együtt dolgozni, és valóban működő munkavédelmet kapunk a pénzünkért:
- cégre szabott munkavédelmi oktatóanyagok készítése
- munkavédelmi oktatások szervezése és tartása a dolgozóknak
- példamutatás ( az a munkavédelmi szakember, aki egy építési területre elfelejti elhozni a munkavédelmi cipőjét, nem tűnik túl hitelesnek)
- időszakos, rendszeres, szúrópróba szerű ellenőrzések
- munkavédelmi szempontból problémás, nem megfelelő eszközök, vagy módszerek alkalmazása esetén figyelem felhívása és javaslattétel a módosításra (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy bár ez az utolsó pont evidensnek tűnik, hát nem mindenkinél az. Ezért én minden munkavédelmi szakember szerződésébe beletenném, mint feladat, hogy ne csak szóvá tegye a problémát, de mondja meg, mi a megoldás a kijavítására. Tisztelet a kivételnek, aki ezt maga is feladatának gondolja.)
2, Melyik cégnél hány órában kell foglalkoztatni?
Az 1. pontban említett rendelet 2. számú melléklete a munkáltatókat tevékenységük alapján I.-III. munkavédelmi szempontú veszélyességi osztályba sorolja a TEÁOR ’08 kódjuk szerint. és a foglalkoztatottak létszáma alapján meghatározza, hogy a munkavédelmi szakembert hány órában kell foglalkoztatni.
A táblázat alapján le tudjuk ellenőrizni, hogy a szolgáltatónk ára mennyire reális. Új ajánlatkérésnél pedig ki tudjuk szűrni a kirívóan alacsony és magas árakat.
3, Mindig kössünk szerződést!
Mivel a munkavédelmi hatósági ellenőrzés során a munkáltatónak kell bizonyítani a besorolás helyességét, az alapul vett adatok valódiságát, továbbá a munkavédelmi szakember előírt óraszámban történő foglalkoztatását, jó, ha ezeket már az ajánlatkéréskor ellenőrizzük, és dokumentáljuk.
A munkáltató köteles a besorolását veszélyességi osztály vagy létszám kategória megváltozásakor módosítani és a besorolás megfelelőségét évenként felülvizsgálni, valamint mindezt írásban dokumentálni.
Természetesen a munkáltató képviseletében a munkavédelmi szakember végzi el ezeket, mivel azonban végső soron a munkáltatót vonják felelősségre, és bírságolják meg mulasztás esetén, elengedhetetlen, hogy részletes, a fenti feladatokat tartalmazó szerződést kössünk az alvállalkozónkkal.
Ha szeretnéd a beszerzésedet hatékonnyá tenni, csatlakozz hozzánk a facebookon!
és iratkozz fel a hatekonybeszerzés.hu weboldal hírlevelére is!
Munkavédelmi kérdésekben kattints ide további információért:
Novák Krisztián, Munkavédelmi specialista
Németh Eszter
* fotó: flickr.com/Mattys Flicks