Szeretnéd vállalkozóként a nyereségedet optimalizálni? Eddig mindenhol arról hallottál, hogy hogyan növeld az értékesítési volument, és bár ebben sikeres vagy, nem tudod miért nem nő mégsem a nyereséged?
Valószínűleg azért, mert amennyivel nő a forgalmad, annyival többet is költesz.
Mit tegyél ezellen?
Ne csak az értékesítés eredményét mérd, hanem a beszerzését is. Persze a mérés lényege, hogy legyen mihez viszonyítani.
Önmagában az, hogy 100 milló Ft ment el beszerzésre még nem jelent semmit. Milyen termékekre, szolgáltatásokra? Mennyi idő alatt? Mi volt a terv?
És ezzel el is érkeztünk a lényeghez. Ha nem tervezel, nem tudod, mit szeretnél elérni, ezért azt sem tudod merre tartasz. Ez pedig életveszélyes lehet egy vállalkozás számára. Szép lassan úgy mész csődbe, hogy észre sem veszed, sőt esetleg még örülsz is hiszen a forgalom meg folyamatosan nő.
Ha esetleg azt gondolnád, hogy ez csak a nagyvállalatoknál éri meg, nagyon tévedsz.
Javaslom, hogy kezd el kicsiben, azaz kezdj el először csak egy tényezőt mérni. Mi legyen ez? A következők közül bármelyikkel előbbre vagy ahhoz képest, mintha nem csináltál volna semmit.
- Mekkora összeget költesz a termeléshez, szolgáltatásaidhoz szükséges anyagokra?
- Mennyit költesz szolgáltatásokra?
- A forgalomhoz képest mekkora arányt képvisel a beszerzés?
- Mekkora az átlagos fizetési határidőd?
- Hány olyan cég van, ahol készpénzben, vagy még rosszabb esetben előreutalással kell fizetned és ez mekkora összeget jelent havonta.
A lista ennek a többszöröse is lehet. Minden cégnél érdemes azt a néhány tényezőt kiválasztani, amit rendszeresen figyelni szeretnénk.
Azzal, ha egy pár hónapig mérsz néhány tényezőt egyrészt képbe kerülsz a saját céged költekezési szokásait illetően, másrészt hamarosan kirajzolódik a szemed előtt az a néhány beszerzési cél, amire már elkezdheted felépíteni a tervedet. A lehetséges beszerzési célokról hamarosan további információkat olvashatsz.
Németh Eszter
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja