Szeretnéd a vevőidet a lehető legjobban kiszolgálni, és minél hosszabb ideig megtartani?
Szeretnéd, ha a te céged lenne az a beszállító, akivel szívesen kötnek üzletet?
Olvasd el, mi az az 5 leggyakoribb beszállítói hiba, amit a beszállítók elkövetnek, és amivel előbb-utóbb biztosan kihúzzák a gyufát a beszerzőknél!
A beszállítói hibák toplistája
1, A beszállító nem reagál az árajánlatkérésekre
A gyerekeimnek is mindig azt szoktam mondani, hogy ha kérdezek, akkor arra választ várok. A válasz elmaradása szerintem még a nemleges válasznál is rosszabb.
Ha egy vevő vagy potenciális vevő árajánlatot kér, akkor arra választ vár. Ha a beszállító nem tud ajánlatot adni, akkor mondja, hogy nincs szabad kapacitása árajánlatot készíteni, nem tudja azt a terméket vagy árut szállítani, épp szabadságon vannak és nem tud ajánlatot adni, vagy mondjon bármilyen indokot, de szóljon időben. Már csak az egymás iránti tiszteletből is!
Nem csak a magánszemélyeknél, de a cégek között is udvariatlanságnak számít, ha nem válaszolunk egy kérdésre.
2, A beszállító nem határidőre ad ajánlatot és nem szól, ha késik
Előfordul, hogy egy beszerző SOS kér ajánlatot. Nyilván nem jószántából, hanem mert ő is kényszerhelyzetben van. Azonban általában nem ez a helyzet, sőt a rutinosabb beszerzők az árajánlatadás határidejének megadásakor hagynak egy kis tartalék időt maguknak arra az esetre, ha késne a beszállító.
Ennek ellenére bosszantó, amikor a kiküldött és határidővel ellátott ajánlatkérésre nem érkezik be időben és a beszállító nem szól, hogy csak később tudja leadni. Ezzel egyébként két szempontból is használ magának:
Egyrészt, ha túl későn tudna foglalkozni az ajánlatkéréssel, a beszerző ezt tudatni fogja vele, és egyszerűen nem is kell foglalkozni a feladattal.
Ha pedig még belefér az ajánlatadási idő, a beszerző értékelni fogja, hogy időben szólt, másrészt, az ajánlatba fektetett energia ellenére nem fogja figyelmen kívül hagyni pusztán a kommunikáció hiánya miatt.
3, A beszállító nem írja be az árajánlatba a járulékos költségeket
Értem, hogy van szállítási költség, csomagolási költség, de miért nem lehet ezeket már az árajánlatban odaírni? Bocs, ezt sosem fogom megérteni.
Te érted? Légyszi akkor, magyarázd el nekem, hogy ebben mi a jó a beszállítónak?
4, A beszállító nem értesít előre a késedelmes szállításról
Árajánlat elfogadva, minden OK. Ajánlat megrendelve. Várunk, várunk csak éppen az ajánlatban megjelölt termék nem érkezik. Mit gondolsz ilyenkor és mit tetszel?
Nyilván ez attól függ mennyire szorít a saját határidőd a vevőd irányába. Egy biztos, hogy legközelebb sokkal nehezebb lesz a beszállítónak nálad eredmény elérni. Pedig, ha időben veszi a fáradtságot és tájékoztat, a hiba nagy valószínűséggel orvosolható lett volna.
5, A beszállító nem reagál rövid határidővel a minőséget érintő reklamációkra
Nincs annál bosszantóbb, amikor a megrendelt termék valamilyen hibával érkezik, és ez nem derül ki azonnal még az áru átvételekor. Mit lehet ilyenkor tenni? Természetesen írásban reklamálni kell! Hogyan erről más korábban olvashattál a blogomban. (Miért írjunk és hogyan írjunk jó reklamációs levelet?)
Azt gondolom világosan látszik, hogy a beszállítói hibák toplistájában szereplő hibáknak van egy közös gyökere. Ez pedig a kommunikáció hiánya. Nem véletlen, hogy egyre több szakirodalom jelenik meg a témában. Viszont pont emiatt ezek a hibák könnyen, kis odafigyeléssel kiküszöbölhetőek és beszállítóként máris kilógunk a sorból pozitív irányban. Az eredményes és hosszú távú üzleti kapcsolatok alapja a kommunikáció, kár lenne ennek a jelentőségét lebecsülni.
Érdekel az érem másik oldala is, vagyis, hogy a beszerzők milyen hibákat követnek el a leggyakrabban?
Olvasd el a Beszerzői hibák toplistáját!
Ha szeretnéd a beszerzésedet hatékonyabbá tenni, jelentkezz most az ingyenes online beszerzésfejlesztési minitanfolyamra!
Ha gyorsabb eredmény szeretnél olvasd el ezt a könyvet!
Németh Eszter