Vannak olyan vállalkozók, akik hajlamosak arra, hogy csak siránkozzanak! Sokszor a média is rátesz egy lapáttal, és ahelyett, hogy a pozitív példát(kat) elemezgetné, temeti a KKV-kat és szinte azt sugallja, hogy aki túlél, az valami csodabogár.
Pedig, lehet, hogy mindössze annyi a titkuk, hogy nyitott szemmel és nyitott gondolkodásmóddal állnak a világ dolgaihoz, vagyis hajlandóak tanulni, inspirálódni és kommunikálni másokkal. Magyarul nem várják a sült galambot, hanem teszek azért, hogy talpon maradjanak.
Egyre gyakoribb, hogy akár 10-15 éves vállalkozói múlttal rendelkező cégvezetők, vezetők továbbképzéseken, tanfolyamokon vesznek részt. Akár hagyományos értelemben vett tanfolyamról, akár online tanfolyamról beszélünk, amely egyre elterjedtebb rugalmassága és időhatékonysága miatt, nem árt, ha tisztázunk magunkban minimum 3 kérdést, mielőtt jelentkezünk egy képzésre. Igaz ez akkor is, ha az a képzés esetleg ingyen van, hiszen az időnkkel akkor is fizetünk érte, vagyis egy a számunkra, a saját élethelyzetünkre, vállalkozásunkban adódó problémáinkra választ nem adó tanfolyam, ebben az esetben is erőforrás pazarlást jelent.
1, Mi a célom ezzel a képzéssel?
Csak azért, mert mostanában divatosan hangzik annak a tanfolyamnak a neve, még nem biztos, hogy részt kell vennem rajta. Van olyan problémám, kérdésem, nehézségem, amire az a tanfolyam választ kínál? Milyen eredményt várok, a tanfolyam elvégzésétől?
Az, hogy feljődni szeretnék, természetesen nem jó válasz. A céloknak mindig konkrét eredményt kell tartalmaznuik, hiszen különben a végén nem fogom tudni eldönteni, hogy vajon elértem-e vagy sem.
Ilyen célok lehetnek például:
- marketing képzés esetén: 3 új módszer eredményes alkalmazása, a cégben
- komunikációs tréning: megtanulni, hogy milyen módszerrel készülhetek fel a leghatékonyabban a következő tárgyalásra
- időhatékonysági tréning, tanfolyam: elérni végre, hogy legyen időm legalább kéthetente a hobbimra
- pénzügyi-stratégiai jellegű képzés: megérteni és megtanulni, hogyan kell a cégem számára egy átlátható pénzügyi tervet készíteni, vagy készíttetni, amiben azok az információk is benne vannak, amikre nekem a döntéshozatal során szükségem van
A listát lehetne még sorolni, és nyilván, ahány ember, annyi féle célja lehet egy tanfolyammal, képzéssel. Ami fontos, hogy ezt még a jelentkezés előtt tisztázni kell magunkkal.
2, Tudom, pontosan miről fog szólni a tananyag?
Láttam róla a címén kívül kicsit részletesebb leírást is? Milyen részekből épül fel? Vagy van egy elképzelésem, de egyáltalán nem biztos, hogy a tanfolyam, tényleg arról fog szólni, amire én gondoltam.
Kérdés esetén érdemes akár a tanfolyamszervezővel is felvenni a kapcsolatot és további információkat, vagy a felmerült kérdésekre választ kérni.
Miért fotnos ez? Enélkül nem fogom tudni, hogy vajon az a képzés, amit választottam hozzásegít-e a céljaim eléréséhez.
3, Tudom vállalni a tanfolyam kötöttségeit?
Hajlandó vagyok rászánni az időt és/vagy pénzt? Hajlandó vagyok elvégezni az esetleges kapcsolódó feladatokat, és aktívan részt venni?
Ezeket a kérdéseket abban az esetben is célszerű tisztázni, ha valamelyik munkatársunkat szeretnénk beiratni egy képzésre, hiszen ha az a tanfolyam neki személyesen semmi hasznot nem hoz, vagy nem siekerül felkelteni az érdeklődését a téma iránt, és nem érti miért kell rajta részt vennie, akkor úgyis teljesen feleslegesen küldjük el rá. Semmi eredménye nem lesz a dolognak. Ráadásul a trénernek, oktatónak is nehéz perceket szerzünk egy duzzogó, abszolut nem együttműködő résztvevővel, arról nem is beszélve, hogy a sját cégünket is lejáratjuk.
Pedig képzésekkel elkerülhetjük, hogy mindent a saját kárunkon kelljen megtanulnunk.
Németh Eszter