"A siker egyenlő a célokkal.
Minden más csak magyarázat.”
Brian Tracy
1, Első és legfontosabb: legyen cél!
Seneca szerint “Semmilyen szél sem kedvező annak, aki nem tudja, milyen kikötőbe tart.” Ha nem tudod mi a célod, hogyan fogod észrevenni azokat a lehetőségeket, amelyek abba az irányba visznek?
Segítek! Sehogy! Marad a panaszkodás és mások hibáztatása..
Milyen célt tűzzünk ki? Sokak számára ez a cél a nyugdíjba menetel. Mit gondolsz, hogy alakul az életük? Lehet életcélunk a nyugdíjba menetel?
2, Legyen leírva!
Az a cél, ami nincs leírva örökre álom marad. Egyrészt ezek egy részét elfelejtjük, másrészt a leíratlan célok csupán érzések maradnak, nem pontosan megfogalmazott célok, amik eléréséért tenni tudunk.
3, Tudd, hogy miért akarod!
Ha tudod, hogy miért lesz neked jó, ha eléred azt a célt, mi fog tőle pozitívan változni az életedben vagy a céged életében, könnyebb lesz a célhoz feladatokat rendelni és azokat megvalósítani. Nagyobb eséllyel tartasz ki a célhoz vezető úton.
Vállalati céloknál fontos, hogy a dolgozóknak is legyen valami haszna a cél eléréséből, különben elég nehéz lesz őket rávenni, hogy olyan célért dolgozzanak, ami semmi pozitív változást nem hoz az életükben.
4, Mérhető legyen!
A sok szabadidőt szeretnék és a gazdag akarok lenni, vagy - a beszerzésnél maradva - a csökkenteni akarom a beszerzési költségeket nem célok, csak vágyálmok. Honnan tudod mikor érted el? Sehonnan.
A célokat mérhetővé kell tenni. Például beszerzéshez kapcsolódóan lehetnek célok az alábbiak:
- Az egy beszállítóra jutó nagyobb volumen elérése érdekében az év végére 10%-kal csökkenteni akarom az aktív beszállítók számát
- A raktárkészletet a következő üzleti év végére 20%-kal csökkentjük, a munka zavartalanságának biztosítása mellett
- Havonta egy jelentős beszállítónál vevői auditot tartunk, és tárgyalunk a kölcsönösen előnyös kapcsolat további elmélyítéséről
- Az átlagos fizetési határidőt 15 napról 30-ra növeljük fél éven belül.
5, Legyen határideje!
A fenti minta céloknál már látszott ennek a pontnak a lényege is. Legyen kitűzött határidő, ameddig a célt meg akarjuk valósítani, különben egyrészt nem fogjuk tudni, hogy elértük-e, másrészt nagyobb lesz a kísértés a feladatok halogatására..
Például, ha a fenti 3. célnál nem tesszük oda, hogy havonta akarunk egy beszállítót meglátogatni, akkor mindig lesz valami aktuális, fontosabb feladat, ami miatt egy kicsit elcsúsztatjuk az időpontot, míg végül eljön az év vége és arra eszmélünk, hogy egyetlen látogatást sem tettünk.
Mi történik ilyenkor automatikusan? Szépen megmagyarázzuk magunknak, hogy nem volt rá idő és észérvekkel alátámasztjuk, miért is nem lehetett megcsinálni azokat a feladatokat, amik a cél eléréséhez vezettek volna. Végül pedig nagyot legyintve és önmagunkat megnyugtatva megállapítjuk, hogy ez nem is volt olyan fontos.
Holott, ha olvastad a beszerzés megújult szerepéről szóló cikket, akkor már tudod, hogy a beszállítók integrálása kulcstényezővé vált az utóbbi időben.
6, Legyen benne kihívás!
Fontos, hogy olyan célokat tűzzünk ki, amikért tenni kell, de nem elérhetetlenek. Ha túl könnyen elérhető célokat tűzünk ki, elfecséreljük az időnket és sokkal kisebb hatékonysággal fogunk dolgozni, másrészt ha elérhetetlen célokat tűzünk ki, és magunk sem hiszünk ezek megvalósíthatóságában, azt kockáztatjuk, hogy lelkesedés és aktivitás helyett fásultan tesszük a dolgunkat, és természetesen ennek meglesz a következménye. A végén nem érjük el, amit szerettünk volna, ráadásul elindítjuk azt az ördögi kört, ami folyton azt erősíti bennünk, hogy mi képtelenek vagyunk bármilyen célt is elérni.
7, Tanulj a múltból!
Az egyik legnagyobb hiba, hogy a kitűzött és el nem ért célok esetén nem vesszük a fáradtságot, hogy végiggondoljuk miért nem sikerült és eldöntsük, hogy a céllal volt a probléma, vagy a cél iránti elkötelezettségünkkel. Nem vonjuk le a következtetéseket, hogy legközelebb mit csinálunk másképpen, vagy ha elértük, amit akartunk, mit csináltunk jól.
Természetese a célok kitűzéséről egész könyvtárnyi hasznos elméleti és gyakorlati könyv áll rendelkezésre. A fenti 7 pont csupán az általam legfontosabbnak tartott 7 tényezőt tartalmazza.
Ha vannak a vállalati vagy beszerzési célok kitűzésével és megvalósításával kapcsolatban olyan pozitív tapasztalataid, amiket szívesen megosztanál velem, írd meg kommentben a cikk alá, vagy oszd meg velünk a lenti facebook oldalon.
Ha szeretnél a célkitűzéssel és a hatékonysággal kapcsolatos további cikkeket olvasni csatlakozz hozzánk a Facebookon is és látogass el a www.ertekesido.hu weboldalra!
Németh Eszter