Mindenki szokott hibázni. Főleg akkor, ha olyannyira rutinosnak érzi már magát, hogy azt hiszi, ő tévedhetetlen, de legalábbis vele ilyesmi aztán biztosan nem fordulhat elő.
Mik azok a tipikus beszerzői hibák, amik néha még a legrutinosabb beszerzőket is utolérik, ha nem figyelnek?
1, Csak az árengedmény lebeg a szemük előtt.
Minden beszerzőnek elemi célja, hogy a lehető legjobb árat érje el. Vannak azonban olyan esetek, amikor a tárgyalás során az ember annyira belemerül a másik fél meggyőzésébe, hogy elfelejti azt az egyszerű tényt, hogy legolcsóbb ár, legjobb minőséggel és legmagasabb szintű szolgáltatással csak a mesében van!
Aztán a kapott árengedménynek annyira megörül, hogy elfelejti ellenőrizni, hogy a szuper ár, nem járt-e együtt a minőség vagy a kapcsolt szolgáltatások szintjének romlásával. Természetesen rendel, aztán pedig csodálkozik, csak akkor már késő.
2, Elfelejtik ellenőrizni a megrendelés visszaigazolást
Többször előfordult már, hogy valami megmagyarázhatatlan módon a megrendelés visszaigazolás helyenként eltért egy két elemében a megrendeléstől.
Ennek oka lehet egyszerű emberi figyelmetlenség a beszállító egyik munkatársa részéről, de vannak olyan esetek is, amikor van némi szándékosság a dologban.
Komoly konfliktusoktól kímélhetjük meg magunkat, ha szokásunkká tesszük, hogy ezt a dokumentumot is ellenőrizzük, nem csak elégedetten nyugtázzuk, hogy kaptunk visszaigazolást, így minden rendben, jöhet a következő feladat.
3, Egy számukra szimpatikus beszállítónál, tovább tolerálják a hibákat
Ezzel aztán arra nevelik a beszállítót, hogy nem probléma, ha az áru vagy szolgáltatás nem a megbeszélt határidőre vagy minőségben készül el. Jókat beszélgetnek, a beszerző a kötelező ejnye-bejnyét megejti, hogy a lelkiismeretét megnyugtassa és racionális érvekkel próbálja alátámasztani, hogy miért nem keres végre egy megbízható beszállítót.
Miért teszik ezt? Mert a beszerző is ember. Szívesebben köt üzletet olyanokkal, akik hasonlóan gondolkodnak, mint ő. Egy ponton túl azonban a személyes szimpátia már nem elég.
Veled előfordult már valamelyik hibát elkövetted? Ha igen, mit tettél, hogy javítsd?
Tag vagy már? Ha nem, csatlakozz!
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja
Németh Eszter