Ha az ABC-ről cégvezetőként vagy beszerzőként a sarki kisbolt jut eszedbe, rossz hírem van számodra. Lehet, hogy most még megyeget a bolt, de hamarosan problémáid lesznek.
Ha ez a 3 betű semmi mást nem mond neked, de szeretnél a cégedben magasabb profitot elérni, javaslom, hogy olvass tovább!
Az ABC, ha nem a sarki kisbolt, és cégvezetésről, beszerzésről beszélünk, egy elemzési módszer, amit az anyaggazdálkodásban használnak a jelenlegi helyzet felmérésére.
Miért?
- hogy eldöntsék, hogy mi a fontos és mi nem.
- hogy a kapott információkat felhasználják a beszerzési stratégia kialakításához.
Hogyan segít?
Segít megkülönböztetni a fontosat a kevésbé fontostól.
Milyen kategóriák vannak?
A: nagy értékű, termelés szempontjából fontos, vagy nehezen beszerezhető esetleg romlandó termékek
B, közepesen fontos, közepes összértékű termékek
C, nem fontos, könnyen beszerezhető, tucat termékek
Az elemzés a Pareto-elven alapszik. Ha az elemzést elvégezzük, észre fogjuk venni, hogy a termékpaletta egy kis része (20%-a) felelős a teljes beszerzési forgalom egy jelentős részéért (80%). Az ABC elemzést a termékek éves felhasználása alapján végezzük, úgy, hogy az egyes termékeket különválogatjuk a fenti 3 kategóriába sorolva.
Mielőtt azt gondolnád, hogy ez egy multiknak szánt szupermódszer, és semmi haszna belőle egy kkv-nak, előre szólok, hogy tévedsz.
Ha nekem nem hiszel tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
1, Vajon hogyan tudok hatni azokra a beszállítóimra, akiknél a legnagyobb értékben vásárolok, ha nem tudom, hogy kik azok?
2, Vajon hogyan tudok felkészülni a legproblémásabb, vagy legdrágább anyagok beszerzésére, ha nem tudom mik azok?
3, Vajon hogyan tudom eldönteni, hogy egy adott anyagból, mennyit raktározzak, ha nem tudom mennyit ér, és milyen gyorsan tudom szükség esetén beszerezni?
Hogyan végezd?
1, Válaszd ki, hogy milyen termékeket akarsz bevonni a vizsgálatba?
2, Mérd egy adott időszakban ezek felhasználását.
3, A felhasználás és az egységár alapján számítsd ki a forgalmat az adott termékből.
4, Rendezd az érték alapján csökkenő sorrendben
5. Számítsd ki, hogy az adott termék forgalma a teljes forgalom hány százalékát teszi ki.
6, Sorold az anyagokat A, B, C kategóriába
7, Nézd meg, hogy az A kategóriában levő anyagokat melyik beszállítótól szerzed be.
8, Tervezd meg, hogy milyen időszakonként látogatod meg, tartod vele a kapcsolatot, és milyen stratégiát követsz vele kapcsolatban. (Van más, akitől beszerezheted az anyagot? Tudsz árengedményt elérni? Vehetnél tőle más terméket is a volumen növelésére és az árak csökkentése érdekében?)
Mi a tanulság mindebből? Ha mérni tudod, változtatni, fejleszteni is tudod.
Ha hasznosnak találtad, ajánld érintett ismerőseidnek is a cikket egy megosztással, vagy csatlakozz a lenti linkre kattintva a Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubjához!
Németh Eszter
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja