Minden sikeres kisvállalkozó életében eljön a pillanat, amikor azt érzi, hogy már nem bírja egyedül a feladathalmazt. Jó esetben ez a fejlődés együtt jár a forgalom növekedésével, ami a cégvezetőt büszkeséggel és elégedettséggel tölti el. Van azonban egy másik tényező, amivel biztosan meg kell küzdenie és amiről ennek ellenére kevés szó esik, mert a legtöbb vállalkozó ezt egyfajta adottságnak tekinti, amivel együtt kell élnie.
A költségek növekedésére gondolok. Sok vállalkozó ahogy észleli a fogalomnövekedést, elkezd nagyvonalúan költekezni vagy csak egyszerűen úgy gondolja, hogy ezek a kiadások szükséges rosszak, hiszen ettől nő a forgalom. Had tegyek fel azonban egy kínos kérdést! Vajon te, mint vállalkozó a forgalomért vagy a nyereségért dolgozol?
Ha a forgalommal együtt nőnek a kiadások, vagy esetleg azt meghaladó mértékben, hiába a sok munka és belefektetett energia, a vállalkozás nem fog egyről kettőre jutni.
Mit lehet ez ellen tenni?
1, Tervezés és ellenőrzés
Nem győzöm elégszer hangoztatni, hogy a bevételek, kiadások, nyereség nyomon követését, nem szabad, hogy csak a multik hóbortjának tekintsük. Persze van még ezen kívül is pár dolog amiről érdemes éves tervet készíteni és legalább havonta egyszer ellenőrizni, hogy hogy állunk a valóságban, de a fenti 3 dolog elengedhetetlen ahhoz, hogy hosszú távon is eredményesen működhessen a cég.
A költségek indokolatlan növekedése pont attól foszt meg minket, amit szeretnénk elérni, vagyis a növekvő profittól.
2, Felelőtlen ígéretek elkerülése
Főleg a növekedési szakasz hevében fordul elő, hogy egyszer csak az egyik ügyfél egy nagyobb volumenű rendelést ad le. Ennek minden vállalkozó örül természetesen. Persze pont ezekben az esetekben szokott az előfordulni, hogy a szállítási határidő is rövid. Az a vállalkozó, aki ilyenkor zsigerből megígér mindent, biztosan ráfizet.
Miért?
A gyorsabb szállításhoz, gyorsabb beszerzés kell, ami kapkodást, rosszabb esetben, nem rendszeres beszállítótól való rendelést jelent. Ez nagyobb kockázattal jár, mintha a már bejáratott utat használjuk. Aztán persze, ha a beszállító vagy alvállalkozó mégsem szállít időben, és nekünk esetleg a megrendelés mellé még kötbérfizetési kötelezettségünk is van, duplán ráfizetünk a nagy üzletre.
Jobb, ha az ilyen jellegű megrendelések előtt, megkérjük a vevőt, hogy engedje, meg, hogy utána nézzünk, hogy valóban tudjuk-e a nagyobb mennyiséget a megadott időre szállítani, és ha igen milyen feltételekkel.
Persze biztos vannak, akik most arra gondolnak, hogy akkor többet nem rendel tőlük a vevő, de véleményem szerint egy korrekt, ígéreteit betartó céggel minden partner jobban szeret együtt dolgozni, mint egy olyannal, aki a csillagokat is megígéri az égről, aztán a kritikus pillanatban széttárja a kezét és kifogást keres.
3, A vevő a király, de csak az, amelyik fizet is!
Főleg kezdő vállalkozásoknál, vagy kis és középvállalatoknál fordul elő, hogy még mindig szégyelik, ha egy nemfizető vevő elé oda kell állniuk, és megkérdezni, mik a tervei a tartozása rendezésére.
Sokan nem is teszik meg, mondván, hogy nem fogok könyörögni a saját pénzemért. Nagyon rossz hozzáállás, hiszen így nemcsak, hogy kárba veszik a munkánk, de még a jól fizető vevők kiszolgálását is veszélyeztetjük, az alkalmazottaink megélhetéséről nem is beszélve.
Legegyszerűbb módja a probléma kezelésének, ha már a számla lejárta előtt pár nappal elkezdjük a megfelelő kommunikációt, főleg a nagyobb összegű számlák esetén.
Nem kell persze egyből ajtóstól rontani a házba, de például egy telefonhívás, számlaegyeztetés címszóval felhívja a vevő figyelmét, hogy ez nem az a cég, amelyiket nem érdeklik az egy-két napos csúszások.
Aztán persze ha nem fizet a vevő jöhetnek a további fokozatok.
Ha szeretnéd a beszerzésedet hatékonyabbá tenni, jelentkezz most az ingyenes online beszerzésfejlesztési minitanfolyamra!
Németh Eszter
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja