A korábbiakban összefoglaltam, mikor kell, illetve mikor tanácsos szerződést kötni.(http://megszallott-beszerzok.blog.hu/2014/02/25/mikor_kell_szerzodest_kotni )
De mi legyen egy szerződésben és mik azok az apróságok, amik ha elkerülik a figyelmünket, előbb vagy utóbb, de megkeserítik az életünket? Segítségképp összegyűjtöttem azt a 13+1 pontot, amelyekkel eddigi pályafutásom alatt voltak már kellemetlen élményeim.
1, A szerződést írásban kössük, és legyen belőle eredeti kinyomtatott példány. Bár egyértelműnek tűnik, de megemlítem, hogy jó, ha ezt a példányt szükség esetén elő is tudjuk venni, nem csak emlékszünk rá, hogy valahol valamikor megvolt. Ezért célszerű egyrészt beszkennelni és valamilyen rendszer szerint elektronikusan tárolni, másrészt ha nem szeretnénk ehhez szoftvert vásárolni, legalább egy egyszerű excel táblázatban a szerződések fő adatait tárolni. Ezen kívül jó ha a papír alapú szerződéseket valamilyen általunk könnyen használható rendszer szerint mappákban tároljuk. Ez lehet cégnév szerinti vagy akár iktatási szám szerinti rendezés, a lényeg, hogy szükség esetén gyorsan megtaláljuk.
2, Minden oldal számozott legyen, és célszerű az oldalszámnál nemcsak az adott oldal sorszámát, hanem az összes oldal számát is megadni.
3, Mindkét fél írja alá. Nem elég, ha elküldjük az általunk aláírt verziót a partnernek és hátradőlünk. El kell érnünk, hogy kapjunk vissza eredeti aláírt példányt, ezért célszerű például postázás esetén a levelet ajánlottan tértivevénnyel feladni, vagy a partnert meghívni és személyesen aláírattatni vele.
4, Mindkét fél részéről az arra jogosult írja alá a szerződést és ezt ellenőrizzük is le. Nem elég, ha az ügyintéző aláírása, vagy szignója szerepel. Szerződést cégjegyzésre jogosult írhat alá. Erről adatot az alábbi linkről letöltött cégkivonaton találhatunk: http://www.cegjegyzek.hu/
5, Mindkét fél minden lapot írjon alá, hogy a későbbiekben ne merülhessen fel annak a gyanúja, hogy az alá nem írt oldalakon módosítás történt.
6, A szerződés tartalmi elemeinek egyeztetésekor a szerződéstervezet módosítása esetén a wordben a korrektúra/nyomonkövetés legyen bekapcsolva, hogy a másik félnek egyértelmű legyen, hogy mit módosítottunk. Persze ugyanezt elvárjuk a partnertől is, amit jó, ha rögtön az elején tisztázunk.
7, A hivatkozott mellékleteket ne felejtsük el felsorolni, csatolni, partnertől bekérni ( pl: ÁSZF, tervrajzok, ISO tanúsítványok, hatósági bizonyítványok, titoktartási nyilatkozat, projekt ütemterv, stb.)
8, A könnyebb követhetőség érdekében legyen a szerződésnek struktúrája, legyenek az egyes különálló témakörök sorszámozva.
9, Tartalmazza a szerződés tárgyát a lehető legrészletesebben leírva, valamint a teljesítés helyét!
10, Tartalmazza az árat, és a pénznemet!
11, Tartalmazza a fizetési határidőt, illetve nagyobb projektek esetén a kifizetés ütemezését és annak feltételeit!
12, Tartalmazza a garanciális feltételeket!
13, Tartalmazza a késedelmes fizetésre és a nemteljesítésre, vagy hibás teljesítésre vonatkozó megállapodást!
+1 A szerződéses összeg kifizetését szolgáltatások esetén kössük aláírt teljesítés igazolás meglétéhez.
Mivel a szerződéskötés értelme, hogy az abban foglaltak szükség esetén akár bíróság előtt is kikényszeríthetőek legyenek, jó ha minden szerzőségkötéskor - akár a fenti listát ellenőrző listaként használva-, megbizonyosodunk arról, hogy a szerződésünk minden olyan pontot tartalmaz, ami a szerződők jogos érdekeit védi.
Németh Eszter