Az elmúlt években számtalan előadást hallgattam végig. Volt, amit azért, mert érdekelt a téma, volt amit azért, mert munkakörömnél vagy valamilyen egyéb feladatomnál fogva muszáj volt. Attól függetlenül, hogy a saját jó szántamból vagy kényszerből ültem be meghallgatni, mindig igyekeztem valami pozitívot találni benne és legalább egy hasznos következtetést levonni. Voltak azonban olyan esetek, amikor bárhogy igyekeztem, az előadás csak elrettentő példának volt jó.
Ha néha előadást vagy rövid bemutatót kell tartanod az ügyfeleidnek, vagy a beszállítóknak, és nem vagy benne túl gyakorlott, figyelj, hogy ne kövesd el az alábbi hibákat!
Kép forrása:
http://www.someecards.com/usercards/viewcard/MjAxMy0xNTdkMWU1MGI4ODEyNDAw
1, Ha nem tudod mi a célja prezentációnak, inkább ne tartsd meg
Az ember általában nem úgy ébred fel reggel, hogy úgy tartanék már egy előadást. Többnyire van valami célja vele. Tudod, hogy mi az?
- Bemutatni a cégedet?
- Elmondani a beszállítóknak, hogy milyen szolgáltatásra, termékre van szükségetek, milyen feltételekkel?
- Értékesíteni szeretnéd a céged termékeit?
- Partnereket keresel egy projekthez?
- Meg akarod győzni a dolgozókat, hogy érdemes nálad dolgozniuk?
- Motiválni szeretnéd a dolgozókat?
- Egy projektterv szakaszait szeretnétek egyeztetni?
- Belső képzést akarsz tartani valamilyen témából, a dolgozóid fejlesztésre?
Számtalan ok lehet, de mindig van célja. Ha nem tudod mi az, inkább ne tartsd meg az előadást. Biztos, hogy nem fogod vele elérni, amit szeretnél.
Ha tudod, akkor viszont határozd meg egy-két mondatban a célt, és mondd is el a résztvevőknek! Mindig csak arról beszélj, ami támogatja a cél megvalósítását!
2, Ha nem ismered a közönséged összetételét, érdeklődési körét, ne tartsd meg az előadást!
Azt gondolnánk, hogy a 21. században az emberek racionálisan gondolkodó lények! Ha logikailag levezetsz valamit, megértik és elfogadják! Ha ebben hiszel, nagyobbat nem is tévedhetnél!
Ha nem tudsz hatni a résztvevők érzelmeire, vesztettél! Mindig úgy szerkeszd meg a mondanivalódat, hogy a hallgatóság érzelmeire is hass!
Ehhez tudnod kell, hogy milyen a résztvevők összetétele:
- férfiak, vagy nők esetleg vegyesen?
- üzletemberként vagy magánszemélyként vesznek részt?
- humán vagy reál beállítottságúak?
- milyen alapinformációval rendelkeznek a témában?
- van-e valamilyen közös érdeklődési körük?
- milyen korosztály?
- stb
3, Ha prezentációt készítettél, ne olvasd fel a diákat!
Nincs annál kiábrándítóbb, mint amikor egy látszólag érdekes előadást az előadó elkezd felolvasni az előzetesen elkészített prezentáció diáiról.
Egyrészt úgy tűnik, mintha nem tudnád, miről is akarsz beszélni, másrészt pont az előadás lényege veszik el, az, hogy élővé tedd a témát.
4, Ne itt csillogtasd a matematikai tudásod!
Voltál már olyan megbeszélésen, ahol az előadó hosszú perceken keresztül vetítette a diagrammokat és ontotta magából az adatokat, százalékokat és fel sem tűnt neki, hogy a résztvevők 99%-nak fogalma sincs, miről beszél? Vedd tudomásul, hogy nem mindenki született agysebésznek, ettől még lehet jó szakember a maga témájában.
Félreértés ne essék, mindig jó voltam matekból, de mégsem hiszem, hogy az emberek többsége erre kíváncsi, vagy pusztán a számokkal bármiről is meggyőzhető.
5, Ne bonyolítsd túl!
Törekedj arra, hogy egyszerűen fogalmazz, még akkor is, ha egyetemi diplomával rendelkező, állítólag okos, értelmes emberek vesznek részt az előadáson. A látszat néha csal (sajnos). Próbálj minél több élő példát említeni, sok képpel, mert az emberek nagy része vizuális típus.
6, Ne élesben próbáld ki először, hogy a szükséges eszközök működnek-e, vagy tudod-e őket használni!
Alapfeltétel, hogy nem az előadás kezdetekor szenvedünk a projektor beállításával vagy a számítógép elindításával, és nem akkor jövünk rá, hogy nem is működik a mikrofon.
A legjobb előadást is tönkreteszi, ha a technika csődöt mond.
7, Ne tartson órákig, fél óra után úgysem figyel már a kutya sem!
Tartsd magad az egyeztetett időtartamhoz, és ha hosszabb előadást kell tartanod, tarts szünetet, legalább óránként, vagy próbáld úgy megszerkeszteni a mondanivalódat, hogy legyenek szórakoztatóbb blokkok, amikor a közönség pihenhet, vagy legalábbis kizökken a monoton hallgatásból.
Néhány személyes, témához tartozó történet ilyenkor aranyat ér!
8, Ne ilyenkor tanulmányozd a pókhálókat a sarokban és a cipőd orrát!
Nézz a közönségre, tarts szemkontaktust! A mondandód közben fókuszálj egy-egy hallgatóra. Ne temetkezz bele a papírjaidba és ne ilyenkor tanulmányozd a berendezést, vagy a kinti tájképet.
A közönség azt fogja hinni, hogy te is unod, és hidd el, utánozni fognak.
9, Ne zárd le úgy az előadást, hogy nem hagysz lehetőséget kérdezni!
Azoknak a megbeszéléseknek, előadásoknak mindig több értelmük van, ahol a közönség is beleszólhat, véleményt nyilváníthat. Ne tartsd magad mindent tudónak, aki megmondja a tutit. Előfordulhat, hogy valaki olyan nézőpontot említ, ami neked eszedbe sem jutott. Ne támadásnak vedd a kérdéseket, de készülj fel rájuk előre. Gondold végig, hogy te miket kérdeznél hasonló körülmények között.
Nálad mi az, ami egy előadás hallgatása közben kiveri a biztosítékot?
Ha szeretnél további hasznos tippeket, ötleteket a céged és a beszerzésed hatékonyságának növelésére, iratkozz fel a tippekért!
Németh Eszter
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja