Manapság napi szinten vesznek fel és tesznek ki embereket munkahelyek tucatjain. Sok esetben megspórolható lenne a sok huzavona, ha már a munkatárs felvétel előtt végiggondolná a munkáltató az alábbi 7 pontot, és csak akkor venne fel embert, ha meggyőződött róla, hogy mindegyik pontra igen a válasz.
1, Kigazdálkodható a bére a nyereségből?
Első és legfontosabb kérdés, hogy ha felvesszük az új munkatársat, vajon ki tudjuk-e gazdálkodni a bérét és annak járulékait. Ha nem, nem is szabad továbblépni addig, amíg ezt a kérdést meg nem oldjuk. Elvégre mi értelme annak, hogy azért vegyünk fel valakit, hogy aztán pár hónap alatt csődbe menjen a cég és mindenki kereshessen másik munkahelyet?
2, Vannak-e rendszeres statisztikák, amiből mérhető a fejlődés?
Honnan tudom, hogy új munkatárs kell? Vannak mérőszámok, amik azt mutatják, hogy jelentősen megnőtt a feladatok mennyisége? Vagy csak a Gizike és a Marika sír naponta, hogy sok a feladat?
3, A meglévő munkatársak motiváltak?
Olyan munkahelyi légkör van, ahová beengedhető egy új munkatárs? Ha a meglévő munkatársak napi rutinja a panaszkodás, a másik hibáztatása, a láblógatás, vagy éppen a mártírkodás a sok feladat miatt, nem szerencsés addig új embert felvenni, amíg ezt nem rendezzük le velük. Miért? Mert a "jó" példa ragadós. Az új kolléga hamar veszi a jeleket és alkalmazkodik, ezért nem mindegy, hogy milyen környezetbe engedjük be.
4, Minden poszton a megfelelő ember van?
Még egy munkatárs kell, vagy csere? Egyáltalán nem mindegy, hogy azért kell felvenni még egy embert, mert annyival több a felad, hogy szükség van még egy dolgos kézre, vagy azért, mert valamelyik munkatárs nyaralni jár a munkahelyére, esetleg a feladatkör olyan mértékben változott, hogy a meglévő munkatárs már nem képes teljes értékűen ellátni a feladatot.
5, Vannak leírt folyamatok?
Van mindenki számára elérhető folyamatleírás az egyes elvégzendő feladatokról, az elvárt eredményekről, a folyamatok sorrendjéről, információáramlás rendszeréről? Vagy csak szájhagyomány útján sejtik a munkatársak, hogy mi is a feladat? Biztos hogy a meglévő munkatársak pontosan tudják mit várnak tőlük, vagy gyakran hangzanak el hasonló mondatok:
"Én nem is sejtettem, hogy ez az én feladatom."
"Nem tudtam, hogy XY-nak információt kell adnom."
"Nem gondoltam, hogy XY nem tud addig dolgozni, amíg én nem végeztem a saját feladatommal."
6, Van, aki betanítja?
Mit ér akár a legjobban képzett munkaerő, ha a felvétel után magára hagyják? Ha senki nem mondja el neki, hogy ennél az új cégnél mik a játékszabályok, mit várnak el tőle, mikorra és miért? Lehet, hogy a szakmáját kiválóan tudja, de minden cég más és más belső szabályokkal szokásokkal rendelkezik. Senkitől nem várható el, hogy gondolatolvasó legyen. Ha mégis ezt várjuk az új munkatárstól, biztosan csalódni fogunk. Aztán persze csodálkozunk, ha nem válik be senki, és sóhajtozunk a munkaerő minősége miatt.
7, Tudunk neki piacképes bért fizetni?
Az egy dolog, hogy van egy keret, amit a cég fizetni tud az új munkatársnak, de vajon ez legalább közelít az adott tudáshoz, munkakörhöz általában fizetett munkabérhez? Ha csak a töredékét akarjuk fizetni az általában szokásos bérnek, ne csodálkozzunk, ha nem találunk megfelelő embert. Akár újra vissza is kanyarodhatunk az első kérdéshez, és amíg azt nem rendezzük, parkoltassuk a munkaerő felvétel témáját.
Ha hasznosnak találtad, ajánld érintett ismerőseidnek is a cikket egy megosztással, vagy csatlakozz a lenti linkre kattintva a Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubjához! Már több, mint 200-an vagyunk!
Németh Eszter
Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja