A beszerzés megszállottai

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

Hogyan keressünk hatékonyan beszállítót?

2014. április 04. 07:05 - n_eszter

Beszerzési források felkutatásának módszerei

 

A beszerzési folyamat első, előkészítő szakaszán belül a második lépés a beszállítók felkutatása. Ez a feladat minden beszerző alapfeladatai közé tartozik. Kezdő vállalkozásoknál, ahol nem áll rendelkezésre stabil, kipróbált, megbízható beszállítói kör, kicsit talán teátrálisan fogalmazva, de életet és halált jelenthet, hogy a beszerző a megfelelő partnert találja-e meg. Több szempontból is igaz ez. Komoly problémákat, akár a saját vevőink elvesztését is okozhatja, ha a kiválasztott beszállító nem azt, nem olyan minőségben, nem a megbeszélt határidőre szállítja le, végzi el. A vállalkozás azon időszakában,a mikor a vevőink irányából még nem alakult ki a bizalom, aminek hatására esetleg apróbb hibákat kivételesen elnézzenek, egy ilyen jellegű melléfogás gyakran a kapcsolat végét is jelenti. Ilyenkor sovány vigaszt jelent az, hogy utána mi sem rendelünk a beszállítótól többet.

Hogyan találjunk olyan beszállítót, aki megbízható és azt nyújtja, amit várunk tőle?

1, Hol keressünk?

A fenti kérdés első olvasatra lehet, hogy egyszerűnek tűnik, hiszen már az elsős kisfiam is kapásból tudja, hogy ha nem tudunk egy információt, akkor azt meg kell nézni az interneten.

10-15 évvel ezelőtt ez még nem volt ilyen általános. Akkoriban a vastag papírkatalógusok, esetleg bemutatkozó CD-k, telefonkönyvek voltak a beszerzők legjobb barátai. Manapság viccesen hirdetik, hogy a Google a legjobb barátod. A szép benne az, hogy ez nem is vicc. Csakhogy nem mindegy, hogy hogyan és hol keresünk, és nem árt, ha tisztában vagyunk néhány kulisszatitokkal a kereséseket és a találatokat illetően.

A keresőknek üzleti szempontból két fő típusa van. Az egyik az általános keresőmotorok, mint például a Google, Yahoo, ask.com, vagy a magyar fejlesztésű Polymeta, a másik a tematikus keresők, melyek közül többnél fizetni kell a megjelenésért, de minimum regisztrálni az oldalon. Ilyenek például a startlap tematikus oldalai, vagy a különböző szakmák, szakterületek link katalógusai. Kifejezetten beszerzőknek készült link gyűjteményt találtok pl: itt.

2, Hogyan keressünk?

Hogyan találják meg a keresők a számunkra szükséges cégek oldalait? Úgy, hogy többnyire titkos algoritmusok alapján az oldalara betévedő keresőrobotok kulcsszavak és egyéb szempontok (látogatottság, frissítés gyakoriság, oldalra mutató linkek mennyisége, oldalon található kifelé mutató linkek mennyisége, stb.)  szerint rangsorolják az oldalt.(Ez a page rank) 

Ezért az üzleti honlapok jelentős része (legalábbis azok, ahol profi készítik a honlapokat, vagy van marketinghez is értő munkatárs,) a honlap készítésekor elsődleges vevőinek a keresőmotorokat tekinti, és megpróbálja az adott honlapot bizonyos, a célközönséget leginkább érdeklő kulcsszavakra, kifejezésekre optimalizálni. Ezt hívják SEO-nek vagy szép angol kifejezéssel élve search engine optimalization-nek. Mi a fenét jelent ez magyarul? Ha például valaki kerékpárokat árul, akkor az adott oldalon a lehető legtöbb helyre megpróbálja becsempészni azokat a kulcsszavakat, amik egy lehetséges vevő eszébe juthatnak, amikor eldönti, hogy kerékpárt vesz, és keresni kezd a témában. A kulcsszó optimalizálás jelentőségét mutatja, hogy mára cégek sokasága szakosodott az ezzel kapcsolatos tanácsadásra.

 Miért fontos, hogy ezzel a módszerrel a beszerző tisztában legyen? Mivel a keresőmotorok az általunk beírt keresőszavak alapján fontossági sorrendbe rendezi az oldalakat, nem mindegy, hogy mit írunk be a keresőbe.

 A lehetséges vásárlók által alkalmazott keresési módszerek is sokat fejlődtek az elmúlt időszakban, ami nagyrészt a találati listák egyre gyorsuló bővülésének köszönhető. Míg korábban az egyszavas keresések domináltak, mostanában egyre összetettebb módon keressük a válasz a kérdéseinkre, hogy elkerüljük, hogy nekünk kelljen több tíz oldalt végigbogarászni a számunkra leginkább megfelelő tartalmú oldal megtalálásához.

Tegyük fel, hogy takarítócéget keresünk irodánk takarítására. Ha beírjuk a keresőbe a takarítás szót, alig fél perc alatt több mint 4,7 millió találatot ad, a képektől elkezdve a videókig. Kinek van ideje mindet végigbogarászni? Helyette célszerű a keresést kiegészíteni a még ismert információkkal. Például azt írjuk be, hogy iroda takarítás Győrben szakképzett munkaerővel, máris 4000 körülire csökkentjük a találatok számát.

A másik verzió, hogy a már korábban említett tematikus oldalakon keresünk, tehát ebben az esetben például a www.takaritas.lap.hu -n, vagy takaritok,lap.hu -n.

Hasznos eszközök a kereséshez

A keresést profi szinten űzők további eszközként vetik be az operátorok használatát.

Ilyenek például az AND, az OR, vagy a NOT. Például gépkocsival kapcsolatos keresések vagy vásárlási szándék esetén az autóvillamossági szerviz AND Kecskemét csak a Kecskeméten található szervizeket adja, míg a használt autók ÉS Kecskemét NEM Mercedes, csak a kecskeméti használt autókat fogja keresni, a Mercedes gépkocsikat kizárva. Ha még pontosítani akarjuk a keresést mert pontosan tudjuk milyen típusok jöhetnek szóba írhatjuk a következőt: használt autók AND Kecskemét Audi VAGY Volkswagen. Ezzel az említett két típusra keres használt autókat csak Kecskeméten

Fontos még tudnunk, hogy a keresők nem tesznek különbséget a kis és nagybetűk között, nem veszik figyelembe a mondatvégi írásjeleket, és a többségük a hibásan írt szavak esetén automatikusan felajánlja a helyesen írt szót is.

A Google keresősora alatt még számos szűrési lehetőség között választhatunk. Szűrhetünk például a cikkekre, ha tájékozódni szeretnénk, beállíthatjuk a keresés nyelvét, vagy akár az oldal megjelenésének időpontját.

3, Hogyan válasszunk a találatok közül?

Tegyük fel, hogy találtunk 15 céges oldalt, ami első ránézésre azzal a témával foglalkozik, amire szükségünk van. Megtehetjük persze, hogy mindegyiktől kérünk árajánlatot, de ilyenkor időgazdálkodás szempontjából érdemes közöttük szelektálni.

Ha jót akarunk magunknak és természetesen a cégünknek is, ne kövessük el a következő hibákat!

1, Csak azokat a cégeket kérjük fel ajánlatadásra, ahol az olcsó ár dominál, gondolván, hogy a drágát úgysem tudjuk megfizetni.

Olcsó húsnak híg a leve, szokták mondani. Szolgáltatásoknál ez különösen kritikus téma. Tegyük fel magunknak a kérdést: Szolgáltatást szeretnénk igénybe venni, vagy kevés pénzt kifizetni a semmire?

Lehet, hogy azért olyan olcsó, mert rossz minőségű az áru, vagy szakképzetlen a munkaerő, vagy nincsenek is saját emberei, esetleg be sem jelenti őket?

2, Nincs referencia

 Azt gondolom, ez a pont magáért beszél. Nyilván kezdő cégként is el kell indulni valahogy, de ha biztosra akarunk menni, válasszunk olyan céget, amelynek van referenciája. A másik lehetőség, hogy próbamunkát, vagy próbaszállítást kérünk, és ettől tesszük függővé a további kapcsolatot.

 3, Nem ellenőrizzük a cég valódiságát!

 Pár perces téma, de sok huzavonát előzünk meg vele, ha cégjegyzék.hu-n ellenőrizzük a cég fő adatai. Hány főt foglalkoztat, van-e eljárás ellene, milyen pénzügyi adatokkal rendelkezik, stb. Ezt egyébként már meglévő, stabilnak hitt beszállítóknál is érdemes időnként ellenőrizni, néha meglepő eredmények születnek.

Tovább javíthatjuk a hatékonyságot, ha a honlapon található telefonszámon felhívjuk a céget és felteszünk pár általános kérdést a témával kapcsolatban. Nagyon sok hasznos információra tehetünk szert a hozzáállást és a professzionalizmust illetően. Akár kérhetünk kötelezettség vállalás nélkül bemutatkozó anyagot, hogy eldöntsük, akarunk-e tovább lépni és árajánlatot kérni a cégtől.

 

Témától függően, ha megtaláltuk azt a 3-5 céget, akivel úgy véljük, hogy együtt tudnánk dolgozni, jöhet a következő kör az előkészítési szakaszban, az árajánlatkérés és a beszállító kiválasztása.

 

 Ha tetszett, ajánld ismerőseidnek is a bejegyzést és nyomj egy like-ot! Köszönöm!

 Németh Eszter

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://megszallott-beszerzok.blog.hu/api/trackback/id/tr285891280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.