A beszerzés megszállottai

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

Beszerzők munkahelyi megbecsültsége

2014. március 10. 13:24 - n_eszter

Beszerzés, a belső konfliktusok melegágya

 

Mint támogató funkció a beszerzés gyakran két tűz (vagy össztűz) közé kerül. Mivel szinte valamennyi  vállalati területhez kapcsolódik lazább vagy erősebb szálakkal.

Legszorosabb kapcsolat a területek anyagigénylő munkatársai és a pénzügyi területek között (könyvelés, kontrolling) között alakul ki. És ezzel a két fő csoporttal meg is találtuk a konfliktusok gyökér okát.

Az egyik szemszögből nézve beszerzőnek lenni látszólag egyszerű, hiszen egyrészt az általános előítéletek szerint beszerezni mindenki tud. (Legalábbis mindig vannak kollégák, akiknek a sokadik ismerőse, jobb, olcsóbb, gyorsabban rendelkezésre álló árut vagy szolgáltatást tud.) Vagyis a beszerzők tulajdonképpen csak szórják cég pénzét, másrészt a beszerző tulajdonképpen egész nap csak parancsolgat, és mint vevő, semmi más feladata nincs, mint a saját cége érdekében kikényszeríteni a beszállítóktól a megfelelő szintű és árszínvonalú árut vagy szolgáltatást. Tényleg ilyen egyszerű a dolog? Nézzünk kicsit dolgok mélyére.

Konfliktusforrás 1:

Kicsit olyan a téma, mint a magyar foci, mindenki azt hiszi, hogy ért hozzá. A munkatársak többsége, úgy véli, hogy a beszerzés nagyjából ugyanaz a kategória, mint az otthoni bevásárlás. Benézek a hűtőbe, fogom a kosarat, lefutok a sarki boltba, lekapom a polcról az árut, fizetek, váltok pár szót az aktuális pletykákról az eladóval, hazamegyek, kipakolok és kész.

A probléma ott kezdődik, hogy míg otthon nagyjából tisztában vagyunk vele, hogy mire van szüksége egy családnak a napi betevőhöz, a beszerző abban a speciális helyzetben van, hogy mivel nem áll kapcsolatban a cég megrendelőjével, nem is tudhatja, hogy aktuálisan milyen igények merülnek fel. Nem látja a szükséges anyag, vagy szolgáltatás típusát, mennyiségét, sem a rendelkezésre állás elvárt határidejét. Ehhez értelem szerűen információra van szükség. (lásd  Mi nem beszerzés 1 .pontja) Egyrészt a területek által kitöltött pontos anyagigénylők formájában, másrészt nagyobb cégeknél különböző beszerzési nyilvántartásokból.

 Konfliktusforrás 2:

 Mint notórius költekezőkre a könyvelés általában gyanakodva tekint, hiszen ez az a terület, amelyik, egyrészt generálja a munkájuk  jelentős részét a bejövő számlákhoz kötődően, másrészt apasztja a bankszámlát a költekezésével. Kis és közepes vállaltoknál, ahol a költségkövetésnek nincsenek még hagyományai, azaz a vállalatvezető nem tudja pontosan nyomon követni, hogy mire megy el a pénz, egyszerűbb a rossz hír hozóját kérdőre vonni.

 Konfliktusforrás 3:

Különösen kis és középvállatoknál, akik nem rendelkeznek jelentősebb piaci súllyal, sokszor nehéz a beszállítókkal való hosszú távú együttműködés kialakítása, hiszen a beszállítók piaci érdekeiket szem előtt tartva, probléma esetén sokszor előnyben részesítik a multik, vagy nagyvállalatok kiszolgálását. Így fordulhat az elő, hogy egy sürgős igénylést követően, egy egyszerűnek tűnő árut a beszerző nem feltétlenül tud mindig azonnal teljesíteni.

 

Természetesen, mint minden problémára a fenti konfliktusok megoldásának is megvannak a maga módszerei, viszont ezekhez a beszerzésnek, mint központi szolgáltató funkciónak minden esetben szüksége van a cégvezetés hathatós támogatására.

 

 

 

Szeretnél a témáról többet tudni?
Olvasd el ezt a könyvet és tanuld meg, mit tegyél hasonló helyzetben!

Beszerzési 1x1 KKV-knak!

 Németh Eszter

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://megszallott-beszerzok.blog.hu/api/trackback/id/tr305836770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zseketto · http://azeletstmoritzban.blog.hu/ 2014.06.11. 21:08:36

ezen a soron megdöbbentem: " ahol a költségkövetésnek nincsenek még hagyományai"

EZ KOMOLY? :o Hogyan akarnak ezek vállalkozni, ha nincsenek napi szinten képben? Lehet, h én vagyok nagyon maximalista, de gáz lenne ha nem tudnék az utolsó wcpapír guriga megvételéről .

(mivel képben vagyok a céggel, tudom hogy mire kell feltétlen költeni, így nem akadékoskodom. Nem úgy mint a semmiről sem tudó tipikus kkv tulaj, aki alapvető dolgokon akar spórolni)

n_eszter 2014.06.11. 23:11:12

@zseketto: Nem kell megdöbbenni! Ez a véres valóság.
Vállalkozó bárki lehet, nem kell hozzá semmilyen papír. Valaki gondol egyet és vállalkozik valamire.
Ha olyan ember teszi, aki tisztában van azzal, hogy lehet hogy ő sem tud mindent, az tanul és előbb utóbb eljut ide is. Hogy kell költségkövetés, kellenek statisztikák.
Nem születünk úgy, hogy ezt tudjuk. Szerintem nincs ezzel semmi baj.

A baj azzal van, aki nem akar változni és haladni a korral, a cége fejlődésével és azt hiszi, hogy ami tegnap jó volt 1 milliós forgalomnál, az a 101 milliósnál is jó lesz. Aztán persze egyszer csak félúton meglepődik..

zseketto · http://azeletstmoritzban.blog.hu/ 2014.06.12. 03:46:32

@n_eszter: az ohaza mindig meglep :D

nem csodalom, h ennyien buknak az elso evben a vallkozasukkal.

Neked vmi coach ceget kene grundolnod. Komolyan. Megvan benned a tudas es szerintem a magyar piacon jot kaszalnal vele!