A beszerzés megszállottai

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

A vezetői kudarc 7 legfőbb oka

2015. november 12. 11:00 - n_eszter

A sikeres vezetők 7 legnagyobb ellensége

Vezetőnek lenni bármilyen területen, bármilyen témakörben nagy felelősség. Nem is sokan vállalják fel, és még annál is kevesebben csinálják jól..

Na nem csak azért, mert a főnököt manapság divat szidni, hanem, mert ez nem egy olyan egyszerű feladat, mint amilyennek elsőre látszik. Már persze, ha valaki jól akarja csinálni!

 vezetoi_siker.jpg

Hogyan lehet jól csinálni? Sok tényezőn múlik a siker. Azok a vezetők viszont, akik folyamatosan problémába ütköznek, általában elkövetik az alábbi 7 vezetői kudarcot okozó hiba egyikét vagy akár többet is egyszerre.

Mi a vezetői siker 7 legnagyobb ellensége?

 

1, Elvégzi a feladatot a beosztottak helyett

Gyakori vezetői hiba, hogy azt hisszük mindent csak mi tudunk megcsinálni, vagy legalábbis a legjobban mi tudjuk. Mi következik ebből? Természetesen az, hogy nagyon nehezen válunk meg egy egy feladattól. Ez a gondolat okozza a vezetői kudarcok legnagyobb részét, hiszen ilyenkor a vezető hajlamos mindent maga csinálni, ahelyett, hogy 

  1. megkeresné a megfelelő embert, aki meg tudja csinálni
  2. megtanítana valakit arra, hogy hogyan csinálja meg úgy a feladatot, ahogy ő azt elvárja

Miért probléma ez? Mert egyenes út vezet a mostanában divatos burnout-nak hívott vezetői kiégéshez. Az a vezető, aki mások helyett dolgozik, valahol lemaradt egy lépéssel, és még mindig nem hiszi el, hogy az ő feladata vezetni, irányítani és motiválni, nem pedig mindent megcsinálni az emberei helyett.

 

2, A munkatársak nem tudják "merre van az arra"!

Sok vezető hiszi azt, hogy a beosztottai tudják, milyen célok irányába kell haladniuk, miért töltenek napi szinten minimum 8 órát a munkahelyükön. A valóság azonban ezt sokszor megcáfolja. 

A vállalkozások jelentős részénél nemhogy a beosztottak, de sokszor a vezető sem rendelkezik világos, kitűzött, leírt célokkal.

Hajtanak, dolgoznak, erőlködnek, de tulajdonképpen nem tudják, mi az a cél, amit el szeretnének érni.

 

3, Amit szabad Jupiternek, nem szabad  a "kisöröknek"

Gondolom már hallottatok olyan esetekről, amikor egy vezető percre pontosan figyeli és nyilvántartja, hogy a munkatársai mikor kezdenek és mikor fejezik be a munkát, ugyanakkor ő rendszeresen késve érkezik és korábban megy a megbeszélthez képes. Olyan esetről is hallottam már, amikor egy rendezvényszervezés alkalmával a cégvezető az utolsó lufi megvásárlásához is külön indoklást kért, ugyanakkor, amikor megérkeztek a dolgozóknak szánt ajándékok nyugodt szívvel eltett magának belőle valamit, ami megtetszett neki.

Vajon egy ilyen vezető mennyire lesz utána hiteles a munkatársak előtt?

 

4, Nem ad visszajelzést a munkatársaknak, nem kommunikál

Nincs annál rosszabb és elkeserítőbb, mint amikor az ember belead anyait apait a munkába és még egy félmondatnyi visszajelzést sem kap arról, hogy milyennek értékelik az eredményét.

Egy idő után el fog jutni arra a szintre, hogy már csak kicsit kevesebb energiát fektet a feladatra, kicsit kevésbé figyel oda, és az eredményei szépen lassan csökkenni fognak. Márpedig a vezető eredményei a beosztottak eredményén múlik.

  

5, A munkatársak tudását értékeli az elért eredmények helyett

Nem egyszer láttam arra példát, hogy egy cégvezető felvett valakit, aki rendelkezett ugyan mindenféle csillogó villogó(nak látszó) végzettséggel, de arra a kérdésre, hogy az előző munkahelyén milyen eredményeket ért el, milyen értéket termelt a cég számára, nem tudott válaszolni. A probléma ezekkel az emberekkel az, hogy többnyire azt hiszik, úgy gondolják, hogy ők már mindent tudnak, és nekik nem lehet újat mutatni. 

Ezekből az emberekből lesznek azok a munkatársak, akik nem akarják az új munkahelyen az új helyzethez igazítani a tevékenységüket, és bár a tudásuk meglenne a feladathoz, képtelenek eredményt elérni az új munkahelyen.

Ha a vezető ezt nem képes kezelni és továbbra is a tudása és nem az elért eredményei szerint értékeli a munkatársat, az egyrészt visszatetszést kelt a munkatársak körében másrészt az új csapattag beilleszkedését sem fogja előbbre vinni.

 

6, Eltűri a "rendbontókat"

A munkatársak nagy része általában rendesen ellátja a rá bízott feladatot. Minden cégben akad azonban egy két ember, aki azt gondolja, hogy elég ha csak úgy csinál, mintha dolgozna. Elég, ha borzasztóan elfoglaltnak tűnik, és máris békén hagyják. Ez a műsor pedig általában a vezetőnek szól. Ha nem figyel eléggé és nem lát át a szitán, vagy csak úgy gondolja, hogy majd a többiek a rendbontó helyett is dolgoznak, az egész csapat munkája láthatja kárát.

  

7, Struccpolitika

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy úgy csinálnak, mint az egészen apró kisgyerekek, amikor eltakarják a szemüket bújócskázás közben. Ha ők nem látnak valakit, akkor a másik sem látja őket. Ha ők úgy tesznek, mintha nem látnák a problémát, akkor az valójában nincs is.

Nagy tévedés! Egy jó vezető szembenéz a problémával, akkor is, ha az fáj, akkor is ha az azzal jár, hogy kellemetlen döntéseket kell hozni. A dolgok akkor is változnak, ha nem tudatosan döntünk róluk, csak éppen nem biztos, hogy a megfelelő irányba.

 

Ha te tudatosan szeretnéd fejleszteni a céged, és a hajlandó vagy eddig fel nem ismert problémákkal is szembenézni és leszámolni, akkor ez a könyv neked szól!

 

Németh Eszter

Beszerzésfejlesztési tanácsadó, a Segítség! Hova tűnik a pénz a cégemből? című könyv szerzője

Megszállott Beszerzők és Cégvezetők Klubja

www.hatekonybeszerzes.hu

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://megszallott-beszerzok.blog.hu/api/trackback/id/tr88068104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.